Uziemienie na lodzi.

Projektowanie, budowa i eksploatacja urządzeń, maszyn, sieci i instalacji elektroenergetycznych.
Pamiętaj!

Jesteś Elektrykiem? Powiedz nam o tym ustawiając w profilu pole ELEKTRYK na Tak - Proszę się zalogować aby zobaczyć linki! Jeżeli dodatkowo aktywnie zabierasz głos w dyskusjach zapraszamy Cię do grupy Elektrycy, co pozwoli Ci na dostęp do dodatkowych zasobów - Proszę się zalogować aby zobaczyć linki

Nie jesteś elektrykiem zadaj pytanie na forum Proszę się zalogować aby zobaczyć linki. Dyskusja na forach specjalistycznych wymaga odpowiedniego przygotowania zawodowego. Zalecenie aby wezwać Elektryka z uprawnieniami zawsze wynika z troski o Twoje bezpieczeństwo. Jeżeli nie rozumiesz tego co robisz - nie ryzykuj życia!
Devlin
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 5
Rejestracja: czw maja 18, 2017 8:44
ELEKTRYK: Nie podano

Uziemienie na lodzi.

Postautor: Devlin » czw maja 18, 2017 11:03

Dzien dobry, mam nastepujacy problem, na lodzi zamontowalem GPS, wzmacniacz, glosniki i kilka drobniejszych rzeczy typu przedluzka usb do ladowania telefonu. Wszystko polaczylem w siec NMEA 2000. Przy podlaczaniu sieci urzadzen do zasilania mam trzy przewody, oczywiste plus i minus oraz bez izolacji, ktory ma sluzyc jako uziemienie. I w tym momencie natrafilem na problem gdzie to podpiac, zeby uziemic, jako optymista moglbym tego wcale nie robic ale to jednak lodz, woda nie sprzyja ewentualnemu napieciu na obudowach urzadzen. No i napiecie rozniesie sie po calej sieci. Kadlub jest z laminatu. Jak rozwiazac ten problem? Czy dobrym pomyslem jest podpiecie tego przewodu do obudowy silnika?

EDIT: Czy moze podpiac to do dowolnego minusa?



Post autor: sklep dla Elektryków » teraz

Trójfazowy tester zabezpieczeń elektroenergetycznych. Trzy prądy fazowe max: 3x40A lub 120A, 4 napiecia fazowe.Wyjątkowa oferta cenowa!
Wyjątkowa promocja
Sklep dla Elektryków
 

Simcode
Elektryk
Elektryk
Posty: 1457
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49
ELEKTRYK: Nie podano

Re: Uziemienie na lodzi.

Postautor: Simcode » czw maja 18, 2017 16:40

Kolego obowiązują cię przepisy Polskiego Rejestru Statków.
A w tym przypadku to będzie.
PRZEPISY KLASYFIKACJI I BUDOWY ŁODZI MOTOROWYCH
CZĘŚĆ V URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE 2013
W tym periodyku są wszystkie twoje wątpliwości.
A już po wstępnej analizie twojego tekstu widać błędy.

Devlin
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 5
Rejestracja: czw maja 18, 2017 8:44
ELEKTRYK: Nie podano

Re: Uziemienie na lodzi.

Postautor: Devlin » czw maja 18, 2017 17:02

Przeczytałem to i moje wątpliwości nie zostały w najmniejszym stopniu rozwiane. Nie znalazłem tam odpowiedzi na moje pytanie. I zastanawia mnie jakie błędy widać w moim tekście.

Nasze rodzime przepisy mnie nie dotyczą, łódź jest na terenie Szwecji.

Może znajdzie się ktoś kto po prostu powie gdzie mogę podpiąć ten przewód?

Simcode
Elektryk
Elektryk
Posty: 1457
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49
ELEKTRYK: Nie podano

Re: Uziemienie na lodzi.

Postautor: Simcode » czw maja 18, 2017 18:43

Devlin pisze:Nasze rodzime przepisy mnie nie dotyczą, łódź jest na terenie Szwecji.

Kolego to dlaczego nas pytasz, w Szwecji jest odpowiednik naszej izby morskiej.
Devlin pisze:I zastanawia mnie jakie błędy widać w moim tekście.

Devlin pisze:oraz bez izolacji, ktory ma sluzyc jako uziemienie

A skąd ci wiedzieć że ma tak być .
Devlin pisze:Przy podlaczaniu sieci urzadzen do zasilania mam trzy przewody, oczywiste plus i minus

A przekroje przewodów to też wiesz jakie mają być by w razie zwarcia zadziałało zabezpieczenie.
Pozdrawiam.

Devlin
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 5
Rejestracja: czw maja 18, 2017 8:44
ELEKTRYK: Nie podano

Re: Uziemienie na lodzi.

Postautor: Devlin » czw maja 18, 2017 19:20

Wszystkie przewody są tej samej firmy - FUSION / GARMIN i wszystkie są przygotowane do pracy ze sobą więc są odpowiednie i nie muszę znać przekrojów bo są one prawidłowe, muszę tylko wszystko połączyć i nie wiem gdzie mam podpiąć jeden jedyny przewód.

Pytam tutaj bo polski to język, w którym czuję się najbardziej komfortowo. I szwedzkie przepisy nie są mi do niczego potrzebne, to na działać i być bezpieczne, nie koniecznie zgodnie z przepisami bo na to nikt nie zwróci uwagi.

Sugerujesz, że jedyny błąd to to, że nie wiem czy napewno to uziemienie? Co to zatem Twoim zdaniem? W kablu są trzy przewody, plus, minus oraz ten bez izolacji. Dla mnie jedyne logiczne rozwiązanie to to, że ma on "zbierać" ewentualny prąd i go odprowadzać by nie gromadził się w sieci urządzeń. Nie wiem jak się to nazywa po Polsku na sto procent więc nazywam go uziemieniem bo służy chyba do tego samego, po angielsku to shield drain i powinien być podpięty do minusa, który może zastąpić normalne uziemienie. Jeżeli się mylę - proszę o powiedzenie jak to jest naprawdę.

Wiem, że jesteś elektrykiem z zawodu co sugeruje ranga na forum i masz wiedzę o niebo większą niż ja w tej dziedzinie. Dlatego szukam tutaj pomocy bo to forum wygląda na bardzo porządne i użytkownicy znają się na rzeczy. Nie chcę być odebrany źle, po prostu potrzebuję odpowiedzi.

Simcode
Elektryk
Elektryk
Posty: 1457
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49
ELEKTRYK: Nie podano

Re: Uziemienie na lodzi.

Postautor: Simcode » pt maja 19, 2017 16:53

Odpowiem ci jak elektryk.
Devlin pisze:W kablu są trzy przewody, plus, minus oraz ten bez izolacji

Jesteś w błędzie przewód PE nie jest goły bo ma izolację podstawową. W Polsce gdzie mieszkam na dzień obecny takich przewodów w instalacja lądowych nie stosuje się , ale są kraje gdzie są powszechne.
Devlin pisze:Przeczytałem to i moje wątpliwości nie zostały w najmniejszym stopniu rozwiane. Nie znalazłem tam odpowiedzi na moje pytanie.

Dlaczego ja mogę coś znaleźć a ty nie.
Cytaty;
P ł y t a u z i e m i a j ą c a – element wykonany z metalu o dużej odporności na
korozję, w taki sposób przymocowany do poszycia kadłuba, aby we wszystkich
warunkach żeglugi był zawsze zanurzony w wodzie.

U z i e m i e n i e – połączenie metaliczne zacisku uziemiającego urządzenia
z metalowym kadłubem łodzi. Na łodziach o kadłubach niemetalowych jest to po-
łączenie zacisku uziemiającego urządzenia lub zbiorczej szyny uziemiającej z płytą
uziemiającą.

Części metalowe urządzeń elektrycznych dotykane w czasie eksploatacji
i mogące w przypadku uszkodzenia izolacji znaleźć się pod napięciem powinny
mieć trwałe połączenie elektryczne z częścią wyposażoną w zacisk uziemiający.
Płyta uziemiająca powinna mieć powierzchnię czynną nie mniejszą niż
0,1 m2 i grubość nie mniejszą niż 2 mm. Zaleca się stosowanie płyt uziemiających
z porowatych stopów miedzi. Płyta uziemiająca nie powinna być instalowana
w pobliżu pędnika i przetworników logu lub echosondy. Zamiast płyty uziemiającej można użyć metalowego, stale zanurzonego elementu konstrukcji łodzi (np.
płetwy sterowej, wspornika wału śrubowego).
Podłączenie przewodów: uziemiającego, wyrównawczego lub ochronnego
do metalowego kadłuba lub do płyty uziemiającej powinno być wykonane powyżej
przewidywanego poziomu wód zęzowych.
I to ważne ;
Uziemienie należy wykonać przewodem miedzianym o przekroju nie
mniejszym niż podany w tabeli 2.7.6.

Dodam od siebie że należy mieć pomierzoną wartość rezystancji uziemienia pomiędzy częściami urządzeń a tym uziemieniem i co jest ważne ze względu na korozję elektrolityczną . Inna sprawa to unikanie nie łączenia w jedno uziemienie części nawigacyjnej łodzi z pozostałymi urządzeniami jak twoje nagłośnienie etc.
Pozdrawiam.

Devlin
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 5
Rejestracja: czw maja 18, 2017 8:44
ELEKTRYK: Nie podano

Re: Uziemienie na lodzi.

Postautor: Devlin » pt maja 19, 2017 17:24

Widać zbyt pobieżnie przeczytałem ten tekst. Zatem płyta uziemiająca lub podpięcie do metalowej obudowy silnika, jej części zanurzonej w wodzie. O taką prostą odpowiedź mi chodziło, bardzo dziękuję.

Mam kolejne pytanie - co stałoby się gdybym podłączył go po prostu do minusa?

"Inna sprawa to unikanie nie łączenia w jedno uziemienie części nawigacyjnej łodzi z pozostałymi urządzeniami jak twoje nagłośnienie etc. " - unikanie nie łączenia czyli zwyczajnie łączenie? Nie wiem czy te "nie" jest celowe czy wkradło się przez pomyłkę.

"Jesteś w błędzie przewód PE nie jest goły bo ma izolację podstawową." - rozumiem, że masz na myśli jakiś lakier, itp? Bo nie wiem w sumie czym miałby być pokryty skoro to goły drut. Jutro gdy będę na miejscu zrobię zdjęcie.

Gamanet
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 13
Rejestracja: sob lip 07, 2012 16:06
ELEKTRYK: Tak
Kontaktowanie:

Re: Uziemienie na lodzi.

Postautor: Gamanet » pt maja 19, 2017 23:31

Witam kolego Devlin na początek przydało by się więcej informacji np. z jakiego źródła zasilania korzystasz i o jakim napięciu czy jest to bateria czy generator prądotwórczy. Z twojego opisu wynika że jest to kabel z ekranem, którego jedną z funkcji jest niwelowanie zakłóceń powstałych z innych źródeł lub urządzeń pracujących na statku ,łodzi. Na pewno nie zalecam podpinania go pod minus. Lepszym rozwiązaniem jest wykonanie, poprowadzenie przewodu i podpięcie go do listwy wyrównawczej lub burty statku (o ile kadłub jest wykonany z metalu a nie z tworzywa sztucznego).

Devlin
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 5
Rejestracja: czw maja 18, 2017 8:44
ELEKTRYK: Nie podano

Re: Uziemienie na lodzi.

Postautor: Devlin » sob maja 20, 2017 6:55

Gamanet pisze:Witam kolego Devlin na początek przydało by się więcej informacji np. z jakiego źródła zasilania korzystasz i o jakim napięciu czy jest to bateria czy generator prądotwórczy.

Zasilanie to dwa akumulatory 12V 75Ah.

Gamanet pisze:Z twojego opisu wynika że jest to kabel z ekranem, którego jedną z funkcji jest niwelowanie zakłóceń powstałych z innych źródeł lub urządzeń pracujących na statku ,łodzi. Na pewno nie zalecam podpinania go pod minus.

Zatem opcja podana jako mozliwa przez serwisanta w sklepie odpada. Musialem sie upewnic.

Gamanet pisze:Lepszym rozwiązaniem jest wykonanie, poprowadzenie przewodu i podpięcie go do listwy wyrównawczej lub burty statku (o ile kadłub jest wykonany z metalu a nie z tworzywa sztucznego).

Kadub niestety jest z tworzywa sztucznego. Dobra opcja, ktora rozwazam jest podpiecie do metalowej czesci silnika, pletwa jest zanuzona w wodzie ale czasami jest podnoszona ponad nia. Glownie tylko podczas postoju ale czasem zasilanie jest potrzebne i wtedy. Wnioski z tego tematu mam takie, ze nie ominie mnie rozwiazanie tego przez litwe wyrownawcza polaczona z plyta na burcie / dnie lodzi.
Co ciekawe gdy ogladalem silniki nie widzialem nigdzie kabli podpietych do obudowy, wyglada na to, ze na starym sprzecie (choc wtedy byl jeszcze tylko stary GPS) lodka radzila sobie i bez uziemienia. GPS byl podpiety jedynie do plusa i minusa jednego z zegarow, teraz przez ten nowy standard i ilosc urzadzen uziemienie jest niezbedne.

Dziekuje wszystkim za odpowiedz, temat mozna uznac za zamkniety, pozdrawiam.


Wróć do „Urządzenia, maszyny, sieci i instalacje”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google i 63 gości