Amerykańscy giganci, Microsoft i Facebook postanowili usprawnić własną komunikację z Europą poprzez położenie nowego kabla internetowego na dnie Atlantyku. Dzięki temu firmy chcą przyspieszyć przesył danych, ale możliwe także, że chodzi również o uniknięcie rządowej inwigilacji.
Oceaniczny kabel został nazwany MAREA, co znaczy po hiszpańsku "przypływ". MAREA będzie kablem o największej przepustowości na Atlantyku. Będzie się on składał z ośmiu par światłowodów, a jego początkowa przepustowość wyniesie 160 terabitów na sekundę. Jak zapowiedziano, większość z tej przepustowości wykorzysta Microsoft i Facebook, jednakże część możliwości kabla będą mogły odpłatnie użyć także zewnętrzne firmy.
W ten sposób Facebook i Microsoft chcą uniezależnić się od pośredników, przyspieszyć transfer danych oraz sprostać swoim przyszłym zapotrzebowaniom sieciowym. Równocześnie może to jednak oznaczać mniejszą neutralność sieci, ponieważ właściciele kabla będą mogli wykorzystywać go do własnych celów, niekoniecznie myśląc o interesie konkurentów.
Na pewno odczują to też operatorzy internetowi, dla których amerykańscy giganci staną się zagrożeniem. Już teraz Google udostępnia swój internet w ramach programu Google Fiber i do tego samego mogłyby zostać wykorzystane w przyszłości projekty typu Marea. Obecnie ponad 60% danych przesyłanych po dnie Atlantyku transferowane jest przy pomocy prywatnej infrastruktury.
Kabel będzie obsługiwany i zarządzany przez firmę Telxius, należącą do trzeciego partnera w przedsięwzięciu, hiszpańskiej Telefoniki. Połączy on Virginia Beach z hiszpańskim Bilbao, a stamtąd, za pośrednictwem już istniejącej infrastruktury wyśle dane do Europy, Afryki i Azji.
MAREA zostanie położony na południe od większości transatlantyckich kabli, które zwykle biegną z regionu Nowego Jorku.
Budowa kabla ma rozpocząć się w sierpniu 2016 roku, a zakończenie prac przewidziano na październik 2017. Za realizację tego przedsięwzięcia odpowiada hiszpańska firma Telxius należąca do Telefóniki.
źródło: kopalniawiedzy.pl, pclab.pl
foto: wsj.com