Wodór jest najczęściej występującym pierwiastkiem we Wszechświecie. Nic więc dziwnego, ze od lat szukano pomysłu na jego zastosowania energetyczne. To pierwsze testy produkcji paliwa wodorowego przeprowadzone za pomocą energii uzyskanej z pływów fal morskich. Projekt ten jest innowacyjny z dwóch powodów – po pierwsze, prototyp zbudowany przez EMEC wykorzystuje nadmiar energii pływów morskich do produkcji paliwa, co oznacza magazynowanie niewykorzystanej energii pod postacią wodoru. Po drugie – paliwo wodorowe samo w sobie uważa się za zeroemisyjne, jednak do jego produkcji potrzeba jest stosunkowo duża ilość energii. Naukowcy w Szkocji znaleźli idealne rozwiązanie łącząc energię odnawialną z produkcją czystego paliwa.
Wodór idealnie nadaje się do produkcji paliwa. Dzieje się tak dzięki jego wysokiej wartości opałowej, która pozwala na uzyskanie dużej ilości energii w procesie spalania. Paliwo wodorowe uzyskiwane jest po rozszczepieniu wody na pierwiastki wodoru (H2) oraz tlenu (O2). Spalanie wodoru do uzyskania energii następuje przy zerowej emisji, jednak warunkiem, aby wodór był czystym i wydajnym paliwem jest właśnie opracowanie taniej i niskoemisyjnej metody rozszczepiania wody. Produkcja wodoru wymaga wiele energii i najczęściej wykorzystywane technologie do jego produkcji opierają się na procesach termo-chemicznych, dla których surowcem są paliwa nieodnawialne, jak ropa czy węgiel. Paliwo wodorowe ma dosyć małą gęstość, co oznacza, że potrzebna jest ilość paliwa o stosunkowo dużej objętości do uzyskania danej ilości energii. Z tego powodu, paliwo wodorowe do tej pory były wykorzystywane głównie do silników rakiet.
Przewiduje się, że wykorzystując efektywne metody jego produkcji, wodór będzie paliwem przyszłości. Islandia od lat 70 XX wieku pracuje nad wykorzystaniem tego źródła energii na większą skalę. W 1998 roku kraj ten opracował plan całkowitego zastąpienia paliw kopalnych paliwem wodorowym do 2050 roku, nie tylko w pojazdach ale przede wszystkim we flocie morskiej. Mając niewiele ponad 300 tysięcy mieszkańców w 60% skupionych wokół stolicy, Islandia ma duże szanse na zbudowanie wydajnej infrastruktury do produkcji i wykorzystania tego paliwa. Islandia ma duże pokłady energii odnawialnej, przede wszystkim w energetyce wodnej i geotermalnej.
W Polsce paliwo wodorowe staje się również coraz bardziej popularne za pomocą Instytutu Transportu Samochodowego, który powiększa infrastrukturę stacji tankowania wodoru. Samochody i autobusy napędzane wodorem powoli wchodzą do Polski, a są one niezwykle ekologiczne i wydajne z wielu powodów. Przede wszystkim, z rury wydechowej samochodu wydziela się para wodna, bez spalin obecnych w standardowych samochodach. Poza tym, samochody wodorowe nie wymagają wykorzystania baterii jak w przypadku samochodów elektrycznych – w baku samochodu zgromadzony jest wodór, który w trakcie jazdy jest spalany w celu napędzania silnika.
Największy problem OZE to brak możliwości optymalnego zmagazynowania wytworzonej energii. Być może projekt szkockich naukowców stworzy precedens w tej dziedzinie, za pomocą produkcji paliwa wodorowego.
źródło: reo.pl
foto: fuelcellsworks.com