piątek, 17, listopad 2017 08:47

Krakowska firma opracowała system ładowania autobusów elektrycznych

Napisał Press Room
Rate this item
(0 głosów)

Krakowska firma inżynieryjna EC Engineering zaprojektowała i wyprodukowała system szybkiego ładowania autobusów elektrycznych. Urządzenie, opracowane dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, będzie niebawem funkcjonowało m.in. w Warszawie

- Nowy system zrewolucjonizować transport zbiorowy poprzez znaczne ograniczenie liczby pojazdów spalinowych na rzecz proekologicznych, elektrycznych bez konieczności budowania drogiej infrastruktury w miastach - podkreśla Ireneusz Łuczak, prezes EC Engineering.

- Proponujemy innowacyjny system pobierania prądu przez autobusy elektryczne, który pozwala ładować akumulatory w szybki i efektywny sposób. Nasze rozwiązanie jest unikatowe i cechuje się większą funkcjonalnością w porównaniu z rozwiązaniami rozwijanymi na Zachodzie-  dodaje.

Obecnie system jest testowany w Lublinie w kooperacji z ZTM Lublin. Na terenie MPK Lublin zamontowana została stacja ładowania oraz - przy współpracy z firmą Ursus - zainstalowano nowy system odbierania prądu na autobusie elektrycznym.

System odbierania prądu dla autobusów, opracowany przez krakowską firmę, będzie stanowić innowację w skali międzynarodowej. Krakowscy inżynierowie proponują nowoczesne rozwiązanie ładowania akumulatorów, które znacznie skróci czas postoju, między innymi dzięki przyspieszeniu procesu podłączania systemu oraz możliwości zwiększenia mocy ładowania. Krótki czas uzupełniania energii niweluje przestoje w pracy autobusów, a możliwość ładowania podczas wsiadania i wysiadania pasażerów pozwoli wykorzystać ten czas na doładowanie pojazdu.

Dzięki temu możliwe jest zmniejszenie masy przewożonych akumulatorów oraz zredukowanie zużycia energii. Autobusy jeżdżące po mieście będą mogły doładowywać akumulatory na pętlach i na przystankach, gdzie zamontowane zostaną specjalne ładowarki, pod którymi zatrzyma się autobus i pobierać będzie prąd przez złącze automatycznie podnoszone z poziomu dachu pojazdu. Doładowanie możliwe będzie w wielu punktach miasta, gdzie zostaną zamontowane odpowiednie stacje ładowania.

Taki system umożliwia upowszechnienie cichszego transportu elektrycznego, duże znacznie ma też aspekt ekologiczny, szczególnie w miastach, które zmagają się z zanieczyszczeniem powietrza.

Projekt i prototyp powstały przy współpracy z Akademią Górniczo-Hutniczą dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu INNOTECH.

System został przetestowany przy współpracy z MPK Lublin. W tym mieście zamontowana została stacja ładowania oraz - przy współpracy z firmą Ursus - przygotowany prototypowy autobus, przystosowany do nowego systemu. Testy przeprowadziła także firma Solaris.

Według zapowiedzi producenta, dzięki przetargowi wygranemu przez Ursusa na dostawę autobusów elektrycznych do Warszawy, systemy te obsługiwać będą komunikację miejską w stolicy. Autobusy elektryczne zostaną wyposażone w urządzenia wyprodukowane przez EC Engineering. Do Warszawy trafiło już 10 pantografów i dwie stacje dokujące.

Urządzenia zostały zamówione także przez czeską firmę SOR, specjalizującą się w produkcji autobusów, do stolicy Słowacji, Bratysławy - docelowo trafi tam 18 pantografów i siedem stacji dokujących. SOR zamówił także kolejne 20 pantografów dla Hradec Kralove w Czechach.

źródło: infobus.pl, portalsamorządowy.pl
foto: ec-e.pl

Last modified on piątek, 17, listopad 2017 09:31
Nie masz u nas konta? Zarejestruj się!

Logowanie