poniedziałek, 09, kwiecień 2018 11:07

Elektryczny Londyn. Nowe taksówki i autobusy tylko zeroemisyjne

Napisał Press Room
Rate this item
(0 głosów)

Każda nowa licencjonowana taksówka w Londynie musi być zeroemisyjna - zgodne z przepisami obowiązującymi od nowego roku. Dlatego od stycznia, wśród charakterystycznych czarnych pojazdów, jeździ już 40 taksówek hybrydowych, wykorzystujących przede wszystkim napęd elektryczny

Podobne zasady dotyczą linii autobusowych. Miasto zamówiło właśnie 11 nowych autobusów elektrycznych, które będą kursować na linii 153 między Finsbury Park i Moorgate. Zarządzenie dotyczące taksówek, to jeden z elementów planu burmistrza Sadika Khana, mającego pomóc w walce ze smogiem.

40 taksówek to na razie niedużo, ale według planów ratusza do końca 2020 r. po Londynie ma kursować już ok. 9 tys. taksówek z elektrycznym napędem. To pozwoli na zmniejszenie emisji tlenków azotu (jednego z głównych składników smogu) przez londyńskie taksówki o 45 proc.

Samo zarządzenie to nie wszystko. Przed świętami Sadik Khan uczestniczył w uruchomieniu 100 nowych, szybkich ładowarek postawionych na ulicach Londynu. 51 z nich zostało przeznaczonych do wyłącznego użytku przez kierowców elektrycznych taksówek.

Ten nowy model jest lepszy od starego – ocenia Peter Powell, kierowca taksówki, przepytywany przez ABC News. – Spalinowa taksówka jest głośna i niewygodna. Ta jest dużo bardziej komfortowa.

Z londyńskimi taksówkami jest o tyle łatwiej, że jest tylko jedna firma, która je produkuje. London Electric Vehicle Company już w połowie zeszłego roku zaprzestało produkcji starego modelu taksówki, z uwagi na nowe przepisy.

Nowy model porusza się przede wszystkim na silniku elektrycznym, choć ma też niewielki silnik spalinowy, który wspomaga ten główny. Korzystając wyłącznie z napędu na prąd, auto może przejechać 80 mil, korzystając ze wspomagania spalinowego – ponad 370 mil. Przeciętnie londyński kierowca taksówki przejeżdża każdego dnia ok. 120 mil. Powell ocenia że dzienne koszty paliwa dla pojazdu spadły co najmniej czterokrotnie.

Zmiany dotyczą też autobusów. Uczęszczana linia 153 łącząca północne dzielnice z centrum biznesowym, ma się stać w całości elektryczna dzięki zamówionym 11 autobusom o długości 10,8 metra, które wspólnie wyprodukują brytyjski Alexander Dennis i chiński BYD. O system ładowania w zajezdni zadbają Chińczycy. Londyn elektryfikuje swoją sieć autobusową linia po linii. 153 ma być piątą taką w mieście. 

Do 2020 r. wszystkie zwykłe, tzn. jednopiętrowe autobusy przejeżdżające przez centrum Londynu, mają być elektryczne. Dodatkowo już dziś każdy nowo kupowany „piętrus”, charakterystyczny dla stolicy Wielkiej Brytanii, musi mieć napęd elektryczny, wodorowy lub hybrydowy.

źródło: transport-publiczny.pl
foto: vansa2z.com 

Last modified on wtorek, 10, kwiecień 2018 10:51
Nie masz u nas konta? Zarejestruj się!

Logowanie