czwartek, 19, kwiecień 2018 16:08

Szwedzi otwierają kolejną elektryczną drogę (+wideo)

Napisał Press Room
Rate this item
(0 głosów)

Pomysł ładowania baterii w czasie jazdy pojawia się nie po raz pierwszy - to rozwiązanie jest testowane na świecie coraz częściej. Prym w tej kwestii wiedzie Szwecja. W 2016 roku otwarto tam pierwszą drogę w technologii eHighway, a teraz do użytku został udostępniony odcinek trasy, który pozwala na ładownie aut w czasie ruchu. Tym razem zastosowano jednak inne rozwiązanie, opisane na portalu rynekinfrastruktury.pl

Nowa elektryczna droga biegnie od lotniska Sztokholm-Arlanda do logistycznego sektora po drugiej stronie miasta. Jej zelektryfikowany odcinek liczy ok. 2 km. Na tym fragmencie w jezdni zamontowano specjalną elektryczną szynę, która pozwala na transfer energii do pojazdu poprzez specjalne ramię, które jest zamontowane do podwozia samochodu.

Kiedy auto wyposażone w tę technologię znajdzie się nad elektryczną szyną, a ramie zostanie na nią opuszczone, dochodzi do ładowania baterii znajdującej się na jego pokładzie. Według pomysłodawców projektu eRoadAirlanda, każdy pojazd można dostosować, aby mógł być ładowany za pomocą tej technologii.

Jak podaje „The Guaridain” – Szwedzi mają już plan na rozwój elektrycznych tras i wiedzą, które drogi mają być elektryfikowane. W Szwecji obecnie istnieje o,5 mln km dróg, z czego 20 tys. km to autostrady.

Zelektryfikowanie tych 20 tys. km autostrad byłoby wystarczające – powiedział Hans Säll, dyrektor generalny eRoadAirlanda. – Dystans dzielący dwa odcinki autostrad to maksymalnie 45 km, a elektryczne auto jest w stanie przejechać taką odległość – dodaje.

Jest to kolejna technologia ładowania samochodów elektrycznych w ruchu, która jest testowana w Szwecji. Pierwsza z nich nosiła nazwę eHighway i polegała na instalacji sieci trakcyjnej nad jezdnią. Tu pojawia się jednak problem polegający na braku możliwości dostosowania takiego rozwiązania jednocześnie do ruchu tranzytowego jaki i osobowego.

To zagadnienie nie stanowi problemu w przypadku nowej trasy nieopodal Sztokholmu realizowanej w ramach projektu eRoadAirlanda. Tu z kolei może pojawiać się problem z zabrudzeniem szyny znajdującej się w jezdni. Twórcy projektu mają nadzieję na ominięcie również i tego problemu.

źródło: rynekinfrastruktury.
foto: thedetroitbureau.com 

Last modified on czwartek, 19, kwiecień 2018 16:39

Related Video

YouTube
Nie masz u nas konta? Zarejestruj się!

Logowanie