czwartek, 09, maj 2019 13:22

Ford inwestuje w baterie ze stałym elektrolitem

Napisał Press Room
Rate this item
(0 głosów)

Ford zainwestował w firmę Solid Power, która chwali się zaawansowanymi pracami nad bateriami ze stałym elektrolitem (ang. solid-state). Solid Power już wcześniej zdobyło zaufanie Grupy BMW, Volta Energy czy funduszy kapitałowych Samsunga i Hyundaia. Na razie nie podano jednak daty pojawienia się ogniw na rynku.

Ogniwa ze stałym elektrolitem mają być najlepszym rozwiązaniem dla nowych generacji samochodów elektrycznych. Doug Campbell, prezes Solid Power, twierdzi, że pozwolą one na zwiększenie tzw. gęstości energii o 50 procent w stosunku do obecnych ogniw litowo-jonowych – co oznaczałoby mniejsze baterie lub większe zasięgi na jednym ładowaniu.

Oprócz tego ogniwa solid-state będą bezpieczniejsze dzięki rezygnacji z palnych ciekłych elektrolitów, czyli obecnego standardu w ogniwach Li-ion. To może oznaczać, że oparte na nich baterie staną się tańsze, ponieważ zniknie konieczność stosowania zabezpieczeń przeciwko zapłonowi w sytuacji uszkodzenia obudowy.

Oprócz Forda czy BMW baterie ze stałym elektrolitem uwzględnia w swoich planach również Toyota. Jednak w części branży motoryzacyjnej zaczynają pobrzmiewać głosy zwątpienia w ogniwa solid-state i na przykład Daimler twierdzi, że nie będą one gotowe jeszcze przez co najmniej kilka lat.

Warto dodać, że w tym segmencie najbliższe komercjalizacji są ogniwa litowo-polimerowe, w których polimerowa warstwa między elektrodami została pozbawiona frakcji ciekłej. Produkowane współcześnie ogniwa Li-poly zawierają polimerowe membrany, które wydają się suche w dotyku, jednak zawierają do kilkudziesięciu procent ciekłych elektrolitów.

Źródło: elektrowoz.pl
foto: theverge.com

Last modified on czwartek, 09, maj 2019 13:44
Nie masz u nas konta? Zarejestruj się!

Logowanie