poniedziałek, 10, czerwiec 2019 17:17

Pierwszy w Polsce przelot seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego

Napisał Press Room
Rate this item
(0 głosów)

W sobotę 8 czerwca we Wrocławiu rozpoczął się pierwszy w Polsce przelot seryjnie produkowanego samolotu elektrycznego. Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat.

Wykorzystywany przez Fortum samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, która wzbiła się w polskie niebo, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot (z półgodzinną rezerwą). Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę. Dzięki zerowej emisji CO2 i niskiemu poziomowi hałasu loty mogą być prowadzone w okolicach dużych aglomeracji miejskich, bez problemów spełniając normy emisji spalin i hałasu.

Organizowany przez Fortum przelot Pipistrel Alpha Electro z Wrocławia do Warszawy będzie drugim po Finlandii tego typu wydarzeniem w Europie organizowanym przez fińską spółkę. W przeciwieństwie do doświadczeń prowadzonych przez Fortum w Helsinkach, lot samolotu w Polsce będzie jednak znacznie dłuższy. W ciągu 4 kolejnych dni samolot Pipistrel Alpha Electro pokona trasę ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy, odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę. Firma liczy, że dzięki temu uda się zebrać więcej danych i obserwacji, które w przyszłości zostaną wykorzystane do rozwoju sieci ładowarek przeznaczonych dla tego typu maszyn.

Zebrane informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. Jako Fortum jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. Tylko w krajach nordyckich sieć Fortum Charge&Drive liczy ponad 3000 ładowarek, co czyni z Fortum lidera w najbardziej zaawansowanym pod względem elektromobilności regionie świata – podkreślał tuż przed startem maszyny Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum.

Samoloty takie jak Pipistrel Alpha Electro to dopiero pierwsze kroki w stronę elektryfikacji przewozów lotniczych, stąd wiele ograniczeń wynikających z dość małych pojemności baterii w porównaniu do tych stosowanych np. w samochodach. Mówiąc jednak o przyszłości tego typu samolotów, warto przypomnieć, że jeszcze 15 lat temu samochody elektryczne wydawały się mało użyteczną ciekawostką. Obecnie są ważnym elementem rynku motoryzacyjnego, a ich zasięgi pozwalają na codzienne użytkowanie tego typu aut w warunkach miejskich.

Koncerny lotnicze prowadzą już zaawansowane badania nad stworzeniem pierwszego elektrycznego samolotu pasażerskiego mogącego transportować ponad 150 osób. Szacuje się, że pierwsze tego typu maszyny pojawią się na niebie w ciągu najbliższych 10 lat.

źródło: fortum.pl

Last modified on wtorek, 11, czerwiec 2019 12:58
Nie masz u nas konta? Zarejestruj się!

Logowanie