W szwedzkim mieście Lund zainicjowano nowatorski projekt badawczo-rozwojowy EVolution Road, w ramach którego prowadzone są prace nad budową tzw. drogi elektrycznej. Do testów tej innowacyjnej technologii zostanie przystosowany trolejbus Solarisa
Celem projektu, zainicjowanego przez szwedzką firmę Elonroad AB wraz z Wydziałem Inżynierii Uniwersytetu w Lund, jest sprawdzenie w praktyce nowych sposobów ładowania pojazdów elektrycznych i rozwój systemów transportowych wolnych od paliw kopalnianych. „EVolution Road” to droga elektryczna, która umożliwia ładowanie baterii autobusu oraz innych pojazdów elektrycznych – zarówno podczas jazdy, jak i podczas postoju.
Pierwszy odcinek eksperymentalnej trasy zlokalizowany będzie w Lund w południowej Szwecji. Kilometrowa droga wyposażona zostanie w segmenty elektrycznych szyn o długości jednego metra każdy. W podwoziu pojazdu, w tym przypadku Solarisa Trollino, wybranego do jazd testowych, zostanie zamontowany agregat odbierający napięcie z szyn. Baterie trakcyjne pojazdu będą ładowane, gdy znajdujący się w podwoziu odbiornik połączy się z szyną przewodzącą zainstalowaną w drodze.
Jedną z głównych zalet tego rodzaju ładowania, nazywanego również ładowaniem „in motion charging” jest to, że pojazd nie musi być wyposażony w dużą liczbę baterii trakcyjnych. To z kolei owocuje zmniejszeniem masy i kosztów zakupu oraz eksploatacji pojazdu elektrycznego. Pozwala to ponadto wydatnie zaoszczędzić czas, ponieważ w tym rozwiązaniu nie ma konieczności postoju na uzupełnienie energii w bateriach.
Instalacja szyn do ładowania w niewielkim stopniu ingeruje w istniejącą infrastrukturę miejską. Do realizacji projektu nie są bowiem potrzebne maszty ani przewody napowietrzne, nie ma także potrzeby tworzenia zabudowy ochraniającej przed skutkami ewentualnej kolizji z masztami ładowarek pantografowych. Plany zakładają, że opłaty za korzystanie z elektrycznej drogi będą dokonywane automatycznie dzięki bezprzewodowej komunikacji między pojazdem oraz drogą.
Polski producent autobusów będzie odpowiedzialny za rozwój integracji między pokładowymi systemami ładowania a odbiornikiem przewodzącym zainstalowanym pod pojazdem. Budowa demonstracyjnego odcinka drogi rozpocznie się w I kwartale 2020 r., a cały projekt planowany jest na okres trzech lat. Szwedzkie ministerstwo transportu przeznaczyło na ten cel 9 mln euro.
źródło: green-news.pl, truckfocus.pl