piątek, 28, luty 2020 13:34

Kraków i autonomiczny tramwaj Nevelo

Napisał Press Room
Rate this item
(0 głosów)

To pierwszy tego typu pojazd w Polsce. Układ sterowania autonomicznego przejazdu w tramwaju 126N Nevelo to owoc współpracy Newagu, Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej, Medcomu oraz Cybid.

Inauguracyjny przejazd z udziałem władz Krakowa odbył się jeszcze w styczniu. Tramwaj pokonał trasę z przystanku Muzeum Narodowe do pętli Cichy Kącik. O ruszaniu z przystanku, prędkości, otwieraniu drzwi, włączeniu dzwonka czy hamowaniu decydował komputer. System opiera się o nawigację satelitarną i pomiar przebiegu drogi, reagując na ograniczenia prędkości i izolatory sekcyjne.

Komputerowy system z nadajnikami GPS umożliwiający jazdę tramwaju bez motorniczego nie wymagał budowy nowego, specjalnego pojazdu, a został podłączony do już istniejącego. Chodzi o model tramwaju 126N Nevelo wyprodukowany przez Newag, który na co dzień przemierza trasę linii numer 18.

System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości i izolatory sekcyjne.

Celem tego projektu badawczo-rozwojowego jest przede wszystkim wdrożenie tzw. asystenta dla prowadzącego, czyli systemu wspomagającego pracę motorniczego i nadzorującego parametry jazdy w celu poprawy bezpieczeństwa. Nadzór nad prowadzącym będzie się odbywał przede wszystkim w zakresie prędkości – gdy jest zbyt duża w stosunku do wymagań. System będzie przerywać rozruch przy izolatorach sekcyjnych, wykrywać przeszkód. Służyć ma też automatyzacji rozruchu i hamowania, a opcjonalnie komunikacji z sygnalizacją, by zapewnić płynny przejazd.

Kolejne etapy polegać będą na precyzyjnym sterowaniem jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego, zabudową i testowaniem układów wykrywania przeszkód, zaprogramowaniem konkretnej trasy liniowej tramwaju, rozpoczęciem eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym „asystentem motorniczego”. Natomiast ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

źródło, foto: transport-publiczny.pl

Last modified on piątek, 28, luty 2020 16:41

Related Video

Nie masz u nas konta? Zarejestruj się!

Logowanie