Problem z podłączeniem silnika

Jeżeli nie jesteś elektrykiem zadaj pytanie tutaj. Dyskusja na innych forach wymaga odpowiedniego przygotowania zawodowego.
Regulamin forum
Jeżeli nie jesteś elektrykiem zadaj pytanie tutaj. Dyskusja na innych forach wymaga odpowiedniego przygotowania zawodowego. Zalecenie aby wezwać Elektryka z uprawnieniami zawsze wynika z troski o Twoje bezpieczeństwo. Jeżeli nie rozumiesz tego co robisz - nie ryzykuj życia!
lolek3000
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 16
Rejestracja: sob gru 10, 2016 10:49
Lokalizacja: pow.limanowski

Re: Problem z podłączeniem silnika

Post autor: lolek3000 » ndz gru 11, 2016 9:45

mam silnik 7,5kw 380v trójkąt ze starym przełącznikiem 0 1 2 który ma pewnie ponad 35lat
silnik sam się włącza z pozycji wyłączonej.
Mam zamiar wyrzucić to wszystko.
I chcę założyć przełącznik 0 1 i połaczyć tylko w gwiazdę.
Tylko muszę znaleźć blaszki (zworki) i połaczyć według tablicy zaciskowej.
Załączniki
kostka_zaciskowa_1089.jpg
kostka_zaciskowa_1089.jpg (29.38 KiB) Przejrzano 5082 razy



Post autor: sklep dla Elektryków » teraz

Wyjątkowa promocja
 

luka2nd
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 493
Rejestracja: pt paź 12, 2012 16:53
Lokalizacja: Szczecin

Re: Problem z podłączeniem silnika

Post autor: luka2nd » ndz gru 11, 2016 12:02

W Twoim silniku zaciski będą oznaczone inaczej niż na rysunku. Będzie to U, V, W zamiast U1, V1, W1 oraz X, Y, Z w miejscu U2, V2, W2. Oczywiście sposób podłączenia gwiazda / trójkąt pozostaje identyczny. Jeśli nie masz blaszek, mostki można wykonać z drutu o odpowiednim przekroju. Ważne tylko, aby na końcach zrobić szczypcami oczka o średnicy takiej, jaką ma śruba.

lolek3000
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 16
Rejestracja: sob gru 10, 2016 10:49
Lokalizacja: pow.limanowski

Re: Problem z podłączeniem silnika

Post autor: lolek3000 » ndz gru 11, 2016 15:14

mam takie połączenie gwiazda trójkąt :
zaciskami wyjściowymi UVW na pewno będą te które są do niego podłączone 3 fazy oznaczone czerwoną kreską wychodzące z kabla razem z uziemieniem do obudowy
Kabel do przełączenia w trójkąt (niebieskie kreski)już nie potrzebuje 4 przewodu (uziemienia)
przy przełączniku 0-2 muszą być blaszki wyjęte.
Załączniki
kostka_zaciskowa_10892.jpg
kostka_zaciskowa_10892.jpg (55.49 KiB) Przejrzano 5018 razy

akki78
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 54
Rejestracja: śr sty 30, 2013 15:03

Re: Problem z podłączeniem silnika

Post autor: akki78 » ndz gru 11, 2016 15:29

Witam .
Troszeczkę się zagotowało .Po pierwsze odp. na pytanie - ,,różnice,, przy podłączeniu silnika z przodu lub tyłu mostków koledzy wytłumaczyli dobitnie ,dodam tylko , że tabliczka zaciskowa w silniku to obok łożysk najbardziej newralgiczne miejsce w silniku . Wnioskuję na podstawie pytania ,że albo żyły się upaliły ,albo rozsypała się izolacja albo podłączany jest silnik w nowym miejscu . Każda prowizorka prędzej czy później się mści . Podłączenie silnika musi być właściwe nie tylko pod względem elektrycznym ale i mechanicznym - drgania są jedną z częstszych przyczyn wypalenia tabliczki zaciskowej .Dlatego radzę mimo a może dlatego ,że silnik ustawiony jest w ,, niefortunnym miejscu,, wymianę kabla zasilającego , w całości lub przez odpowiednią puszkę w części .
Po drugie - odłączenie przewodu przewodu ochronnego czy uziemiającego ( w zależności od typu sieci ) od obudowy oprócz argumentu prokuratora , można obrazowo porównać do zmostkowania lub wymontowania zabezpieczeń w rozdzielnicy - (no bo właściwie po co one są ? )
Często występują silniki (zwłaszcza stare ), które nie posiadają zacisku uziemiającego ale i w takim przypadku staram się zawsze znaleźć sposób na jego podłączenie - zawsze znajdzie się jakaś śruba którą można wykorzystać .
Odłączenie przewodu ochronnego to czyste samobójstwo . Dyskusja czy jest to urz. kl. 0 czy 1 jest czysto akademicka . Często urządzenia kl. 00 są częścią jakiegoś zespołu , który jest uziemiony i obudowy tych maszyn i tak poprzez połączenia są uziemione .
Po trzecie odp. na pytanie kol. Lolek 3000 - przełącznik 0-1-2 czyli jak sądzę gwiazda - trójkąt
stosuje się w celu ograniczenia prądu rozruchu ( i nie tylko ) i musisz sobie odpowiedzieć czy zabezpieczenia pozwolą ci na rozruch silnika 7.5 KW , czy jest on przystosowany do pracy ciągłej w układzie gwiazdy i czy maszyna napędzana silnikiem w układzie gwiazdy ,,ruszy, i będzie pracować optymalnie .

lolek3000
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 16
Rejestracja: sob gru 10, 2016 10:49
Lokalizacja: pow.limanowski

Re: Problem z podłączeniem silnika

Post autor: lolek3000 » wt gru 13, 2016 17:42

czy w połączeniu gwiazda zużyje więcej energii niż w trójkącie gdy silnik jest mocno obciążony
w cyrkularce?

electrics
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 770
Rejestracja: ndz gru 11, 2011 17:53
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Problem z podłączeniem silnika

Post autor: electrics » wt gru 13, 2016 18:04

Zużyje mniej energii, ponieważ będzie miał mniejszą moc.

lolek3000
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 16
Rejestracja: sob gru 10, 2016 10:49
Lokalizacja: pow.limanowski

Problem z podłączeniem silnika

Post autor: lolek3000 » wt gru 13, 2016 18:56

na tabliczce pisze prąd znamionowy 15,5A napięcie 380V trójkąt o ile prąd znamionowy będzie mniejszy w gwiazdzie ?

A czy to gniazdo 16A będzie dobre dla silnika 7,5kW?
Załączniki
IMG_20161212_133551.jpg
IMG_20161212_133551.jpg (578.88 KiB) Przejrzano 4912 razy

Awatar użytkownika
STANCA
Ekspert
Ekspert
Posty: 5756
Rejestracja: ndz lut 20, 2005 20:44
Lokalizacja: gmina Kobierzyce

Re: Problem z podłączeniem silnika

Post autor: STANCA » wt gru 13, 2016 21:24

Szanowny Panie, wyżej był napis;

Nie jesteś elektrykiem zadaj pytanie na forum "Nie jestem elektrykiem, proszę o poradę...". Dyskusja na forach specjalistycznych wymaga odpowiedniego przygotowania zawodowego. Zalecenie aby wezwać Elektryka z uprawnieniami zawsze wynika z troski o Twoje bezpieczeństwo. Jeżeli nie rozumiesz tego co robisz - nie ryzykuj życia!

Może jednak należało napisać w dziale;
"Nie jestem elektrykiem, proszę o poradę...".

STANCA
"Gdyby ludzie wiedzieli jak rzadko zostają zrozumieni woleli by milczeć"

J. W. von Goethe

akki78
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 54
Rejestracja: śr sty 30, 2013 15:03

Re: Problem z podłączeniem silnika

Post autor: akki78 » wt gru 13, 2016 21:51

Witam.
na tabliczce pisze prąd znamionowy 15,5A napięcie 380V trójkąt
. Kolego lolek3000 kombinujesz jak koń pod górę , jeśli na tabliczce znamionowej nie ma zaznaczonej pracy w gwiazdę tzn . , że silnik tylko podczas rozruchu ( na chwilę) może pracować w takim układzie . Silniki , które mają możliwość pracy w obu , są inaczej nawijane . Moja rada to wymień przełącznik gwiazda-trójkąt i jeśli 7.5 KW jest Ci za dużo to zamień się z kimś kto ma mniejszy . Jest to spora moc i do piły tarczowej wydaje się za duża .Takie silniki stosują w górach do przecierania . Gniazdo a właściwie ,,kawałek,,instalacji grozi pożarem . Poproś kogoś kto się na tym zna i niech to poprawi .

Awatar użytkownika
opornik
Ekspert
Ekspert
Posty: 3133
Rejestracja: śr lip 23, 2003 22:01
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: Problem z podłączeniem silnika

Post autor: opornik » wt gru 13, 2016 22:09

Przeniosłem do Nie jestem elektrykiem, proszę o poradę
ICE In Case of Emergency, w nagłym wypadku.
Karta Ratownicza

ODPOWIEDZ