Odstęp izolacyjny powierzchniowy między żyłami

Regulacje prawne w odróżnieniu od wiedzy technicznej nie zawsze są logiczne. Dyskusja wątpliwości pozwala na poprawną ich interpretację.
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum Nie jestem elektrykiem
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
lukbok
Elektryk zadeklarowany
Elektryk zadeklarowany

Post autor: lukbok » pt lut 14, 2020 13:57

Witam,

Jako, że zajmuję się szafami sterowniczymi pracuję z normą 61439-1 - Rozdzielnice i sterownice niskonapięciowe.
Ostatnio rzuciło mi się w oczy jedno zagadnienie dotyczące odstępów izolacyjnych powietrznych oraz powierzchniowych.

Definicje jakie są w normie:

a. Odstęp izolacyjny powietrzny - najkrótsza odległość w powietrzu między dwiema częściami przewodzącymi, wyznaczona wzdłuż najkrótszej drogi między tymi częściami

b. odstęp izolacyjny powierzchniowy - najkrótsza odległość wzdłuż powierzchni materiału izolacyjnego stałego między dwiema częściami przewodzącymi

i teraz wymaganie:
Odstępy izolacyjne powierzchniowe nie powinny w żadnym wypadku być mniejsze niż skojarzone z nimi odstępy powietrzne. Natomiast odstępy izolacyjne powietrzne powinny być zgodne z tablica która podaje, że dla napięcia udarowego wytrzymywanego mniejszego niż 2,5 kV minimalny odstęp izolacyjny powietrzny wynosi 1,5 mm.

W szafach sterowniczych z reguły przewody są prowadzone swobodnie w korytkach grzebieniowych. Przewody te stykają się izolacją ze sobą.
Weźmy pod uwagę na przykład dwie stykające się żyły H05V-K o przekroju 0,75mm2. Jedna to L druga N. Napięcie nominalne izolacji 300/500V, próbne 2kV
Średnica żyły (miedzi) wynosi 0,489mm, a średnica zewnętrzna 2,2 mm. Czyli grubość ścianki 0,6mm. Co w przypadku dwóch stykających się żył daje 1,2mm między częściami czynnymi.

Co o tym sądzicie?
Czy jakieś wymaganie mi umknęło?

Pozdrawiam
Łukasz