Energia czynna, bierna, za co płacimy?

Badania i pomiary urządzeń elektroenergetycznych.
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum Nie jestem elektrykiem
ODPOWIEDZ
Waldek4

Post autor: Waldek4 » pt paź 05, 2018 16:23

Temat szeroki i może być napisany w działach:
Jakość energii elektrycznej, Pomiary elektryczne, Normy, przepisy, prawo czy innym.
Pytanie do bardziej ode mnie znających przepisy:
Jakie przepisy prawne regulują wg jakiego wzoru matematycznego lub algorytmu naliczana jest energia czynna i energia bierna do celów rozliczeń finansowych. Chodzi oczywiście o wzory matematyczne, które dotyczą rzeczywistych przebiegów czyli również odkształconych od sinusoidy. Kiedyś zadałem podobne pytanie na innym portalu, a pytanie dotyczyło energii biernej to jeden z uczestników dyskusji zapytał: a czy jest taki zapis matematyczny dotyczący energii czynnej? Ja nie znalazłem takiego zapisu, chociaż wiadomo, jest wzór, który określa moc czynną dla każdego przebiegu okresowego. Pomimo oczywistego wzoru jak powinna być naliczana energia czynna (np. do celów rozliczeń finansowych) nie jest takie oczywiste. Tu jest link do artykułu prof. dr hab. inż. Leszka S. CZARNECKIEGO na ten temat: https://www.cire.pl/pliki/2/Czarnecki-Nr5.pdf
Jest tam wzór (1) na moc czynną i wzór (2) na energię czynną. Wg tych wzorów naliczana jest energia czynna, przy czym wzór (1) na moc czynną jest kluczowy. Ale tych lub innych wzorów na moc czynną w przepisach nie znalazłem.
W opracowaniu jest ciekawy przykład: Rys. 3. Obwód z prostownikiem ładującym baterię akumulatorów. Pozwoliłem sobie zrobić obliczenia. Wartość skuteczna pierwszej harmonicznej napięcia na zaciskach odbiornika wynosi: U1 = 218,5V a prąd pierwszej harmonicznej:
I1 = 23,99A a nie 24,99A, ale to literówka bo:
Pw=P1 = U1* I1 = 5242W więc się zgadza.