Napięcie na N i PE

Badania i pomiary urządzeń elektroenergetycznych.
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum Nie jestem elektrykiem
ODPOWIEDZ
Alberciczek
Rozmówca
Rozmówca

Napięcie na N i PE

Post autor: Alberciczek » sob paź 29, 2016 16:35

Witajcie. Dzisiaj zadzwonił do mnie kolega, u którego dzieje się coś takiego:
Z rozdzielnicy, z bezpiecznika B10A leci przewód do pokoju do puszki od włącznika światła. Przewód 1,5mmYDYp. Na żyle brązowej jest napięcie. Na N i PE nie ma nic. Czyli ok. Drugi kabel, też YDYp 1,5mm leci od tej puszki do lampy na suficie. Po podłączeniu przełącznika oraz połączeniu w puszce przewodów N i PE zaobserwowano takie napięcia na końcu kabla przy lampie ( żarówka ani oprawka nie podłączone, żyły luźno zwisające ) - między brązowym a niebieski 231V, między brązowym a żółto-zielonym 0,02V, a między niebieskim a żółto-zielonym 0,88V. Obwód jak pisałem nie obciążony. Po zwarciu przewodów N i PE leci RCD. Kolega twierdzi, że po przyłożeniu próbnika, wszystkie trzy żyły świecą. Próbnik ma taki zwykły,śrubokrętowy. Kable nowe, instalacja położona ponad rok temu, jeszcze nie używana. Co ciekawe, raz leci RCD z kuchni, a raz RCD z pokojów...
To w kuchni.
Natomiast w łazience, obwód oświetlenia ma wogóle przerwę. Z bezpiecznika napięcie wychodzi, na końcu kabla napięcia nie ma. Po rozłaczeniu tego kabla w rozdzielnicy i zwieraniu przewodów niebieskiego z brązowym, żółto-zielonego z brązowym i żółto-zielonego z niebieskim brak przejścia na mierniku. Rok temu, wszystko było ok...Napięcie było. Dzisiaj kolega chciał podłączyć lampę i się okazało, że kabel ma gdzies przerwę...Na wszystkich trzech żyłach. Kabel również do dzisiaj ani razu nie był pod obciążeniem. Dziwne...
Co wy na to?
Układ sieci TNC-S.

Post autor: sklep dla Elektryków » teraz

Wyjątkowa promocja

luka2nd
Elektryk Aktywny