Post
autor: paul0 » pt mar 20, 2020 22:36
Zrób pomiary impedancji pętli zwarcia. Może się okazać, że spodziewany prąd zwarcia jest większy od prądu zwarciowego wyłączalnego tej wkładki topikowej. Jeśli tak jest to konieczne jest dobezpieczenie tego obwodu np. wyłącznikiem, który będzie miał większy prąd zwarciowy wyłączalny od spodziewanego prądu zwarcia.
Spotkałem już taki przypadek że wybijało wyłącznik silnikowy i bezpiecznik - to świadczy o zwarciu w silniku lub w przewodach zasilających silnik. Jest to losowe - tzw. tępe zwarcie - takie które się pojawi, zadziała bezpiecznik i go nie ma. Usterka wyjątkowo wredna do odnalezienia, nawet miernik izolacji tego może nie wykryć bo w danej chwili go nie ma.
Przyczyną często są: Zwęglona izolacja, nawet może to być miejscowe zwęglenie izolacji. Zwrócić szczególną uwagę na części wykonane z żywic chemoutwardzalnych, żywic termoutwardzalnych i kompozytów (epoksyd, poliester, poliuretan, tekstolit), bakelitu, ebonitu, gumy. Taka wypalona ścieżka jak zawilgotnieje robi zwarcie, łuk ja osuszy i odparuje część wody i wypali część węgla z uszkodzonego elementu i cykl się powtarza. Kolejna przyczyna to błędy w wykonaniu uzwojenia i powstawanie zwarć w skutek działania sił elektrodynamicznych w uzwojeniu. Przewód może być miejscowo uszkodzony i też może dawać podobne efekty, na przewodzie na ogół będzie to widać.
W maszynie wykonać pomiary rezystancji izolacji osobno obwdów mocy i osobno silnika (pomiary rezystancji L-PE, L-N (jesli ta maszyna wykorzystuje przewód N), L-L). Dokładnie obejrzeć poszczególne aparaty pod kątem śladów po przypaleniach. Dokładnie obejrzeć silnik - tabliczka zaciskowa, wprowadzenia przewodów z skrzynki zaciskowej do silnika, stan uzwojeń (po zdjęciu tarcz łożyskowych), stan pakietu rdzenia i stan wirnika (czy nie ma śladów kolizji wirnika z stojanem np. wskutek uszkodzenia łożyska, błędów obróbki tarcz łożyskowych, błędów obróbki części wirnika).