Częste przepalanie bezpieczników obwodu zasillania silnika.

Projektowanie, budowa i eksploatacja urządzeń, maszyn, sieci i instalacji elektroenergetycznych.
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum Nie jestem elektrykiem
Awatar użytkownika
opornik
Ekspert
Ekspert
Posty: 3238
Rejestracja: śr lip 23, 2003 22:01
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Częste przepalanie bezpieczników obwodu zasillania silnika.

Post autor: opornik » pt mar 20, 2020 21:34

sebik76 pisze:
pt mar 20, 2020 20:33
No i co?
Prąd rośnie do takiej wartości że z bezpiecznika zostaje PYŁ!!!
Nie ma takiej opcji. Jak dostanie kopa to po prostu się przepali. Chyba, że w związku z słabymi przejściami masz "nagrzaną kuchenkę elektryczną" a kolejny pik robi swoje.
Oględziny instalacji, poprawa połączeń, pomiary lub rejestrator. Pomocna może być kamera termowizyjna.
ICE In Case of Emergency, w nagłym wypadku.
Karta Ratownicza



Post autor: sklep dla Elektryków » teraz

Profesjonalny wskaźnik w super cenie
 

Awatar użytkownika
paul0
Elektryk zadeklarowany
Elektryk zadeklarowany
Posty: 377
Rejestracja: ndz kwie 15, 2007 0:02
Lokalizacja: TYCHY

Częste przepalanie bezpieczników obwodu zasillania silnika.

Post autor: paul0 » pt mar 20, 2020 22:36

Zrób pomiary impedancji pętli zwarcia. Może się okazać, że spodziewany prąd zwarcia jest większy od prądu zwarciowego wyłączalnego tej wkładki topikowej. Jeśli tak jest to konieczne jest dobezpieczenie tego obwodu np. wyłącznikiem, który będzie miał większy prąd zwarciowy wyłączalny od spodziewanego prądu zwarcia.

Spotkałem już taki przypadek że wybijało wyłącznik silnikowy i bezpiecznik - to świadczy o zwarciu w silniku lub w przewodach zasilających silnik. Jest to losowe - tzw. tępe zwarcie - takie które się pojawi, zadziała bezpiecznik i go nie ma. Usterka wyjątkowo wredna do odnalezienia, nawet miernik izolacji tego może nie wykryć bo w danej chwili go nie ma.
Przyczyną często są: Zwęglona izolacja, nawet może to być miejscowe zwęglenie izolacji. Zwrócić szczególną uwagę na części wykonane z żywic chemoutwardzalnych, żywic termoutwardzalnych i kompozytów (epoksyd, poliester, poliuretan, tekstolit), bakelitu, ebonitu, gumy. Taka wypalona ścieżka jak zawilgotnieje robi zwarcie, łuk ja osuszy i odparuje część wody i wypali część węgla z uszkodzonego elementu i cykl się powtarza. Kolejna przyczyna to błędy w wykonaniu uzwojenia i powstawanie zwarć w skutek działania sił elektrodynamicznych w uzwojeniu. Przewód może być miejscowo uszkodzony i też może dawać podobne efekty, na przewodzie na ogół będzie to widać.

W maszynie wykonać pomiary rezystancji izolacji osobno obwdów mocy i osobno silnika (pomiary rezystancji L-PE, L-N (jesli ta maszyna wykorzystuje przewód N), L-L). Dokładnie obejrzeć poszczególne aparaty pod kątem śladów po przypaleniach. Dokładnie obejrzeć silnik - tabliczka zaciskowa, wprowadzenia przewodów z skrzynki zaciskowej do silnika, stan uzwojeń (po zdjęciu tarcz łożyskowych), stan pakietu rdzenia i stan wirnika (czy nie ma śladów kolizji wirnika z stojanem np. wskutek uszkodzenia łożyska, błędów obróbki tarcz łożyskowych, błędów obróbki części wirnika).

electrics
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 818
Rejestracja: ndz gru 11, 2011 17:53
Lokalizacja: mazowieckie

Częste przepalanie bezpieczników obwodu zasillania silnika.

Post autor: electrics » pt mar 20, 2020 23:54

To, że w maszynie dochodzi do pełnego zwarcia lub zatrzymania (zablokowania mechanicznego) silnika, jest w zasadzie pewne. Jeśli zabezpieczenie się rozpada, to diagnoza jest jednoznaczna: Prąd zwarcia jest większy od prądu zwarciowego wkładki. Trzeba przede wszystkim wykonać pomiary symetryczności obciążenia poszczególnych faz, impedancji pętli zwarcia oraz rezystancji izolacji a także sprawdzić i wyeliminować wszelkie opory mechaniczne (np. łożyska). Po kilkukrotnym wyłączeniu obwodu na poziomie prądu zwarcia, parametry izolacji muszą ulec pogorszeniu, co do tego nie ma wątpliwości. Analizator parametrów sieci, też na niewiele się tu zda, ponieważ z pewnością pokaże jakieś parametry zwarcia, tylko nic poza tym.

Awatar użytkownika
elmontjs
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 1905
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36

Częste przepalanie bezpieczników obwodu zasillania silnika.

Post autor: elmontjs » sob mar 21, 2020 14:47

electrics pisze:
pt mar 20, 2020 23:54
Analizator parametrów sieci, też na niewiele się tu zda, ponieważ z pewnością pokaże jakieś parametry zwarcia, tylko nic poza tym.
Oj , uważam , że analizator powie wiele , zwłaszcza o prądach rozruchowych . Fachowcowi podpowie gdzie, w "mechanice", szukać przyczyny problemu.
Człowiek uczy się całe życie i ...

Awatar użytkownika
paul0
Elektryk zadeklarowany
Elektryk zadeklarowany
Posty: 377
Rejestracja: ndz kwie 15, 2007 0:02
Lokalizacja: TYCHY

Częste przepalanie bezpieczników obwodu zasillania silnika.

Post autor: paul0 » sob mar 21, 2020 15:31

Prąd zwarciowy wyłączalny tego typu wkładki to 100kA lub 120kA.
Zahamowany silnik pobiera prąd wynikający z rezystancji miedzi - przy zahamowaniu reaktancję i straty w rdzeniu można pominąć (te pominięte wartości nieco zmniejszają ten prąd).
Krotnośc prądu rozruchowego to 7...10 * In. W tym przypadku to ok. 400A. Do 100kA daleko...

Zmierz rezystancje uzwojeń i z prawa oma oblicz prąd. Wątpię żeby wyszło 100kA.

Wkładki mają pewien rozrzut i projektuje się je z współczynnikiem bezpieczeństwa, podany prąd wyłączalny nie może rozerwać wkładki.
Z tego wynika że w tym przypadku prąd zwarcia wynosi ponad 110kA (dla wkładki o prądzie wyłączalnym 100kA) lub ponad 130kA (dla wkładki o prądzie wyłączalnym 120kA)

Z podanych objawów wynika, że jest to usterka po stronie elektrycznej na odcinku wyłącznik silnikowy - silnik. Sprawdzić dokładnie ten odcinek (wyłącznik silnikowy, przewód wyłącznik - aparatura - silnik, aparatura pomiędzy wyłącznikiem a silnikiem (np. styczniki), sam silnik.

Jeśli maszyna posiada rewers to może też być błąd w sterowaniu - za krótki czas pomiędzy otwarciem stycznika "prawo" i zamknięciem stycznika "lewo" i odwrotnie, co powoduje powstawanie zwarcia podczas zmiany kierunku obrotów, i jest to losowe (czas palenia się łuku między stykami stycznika zależy od wielu czynników w tym od momentu otwarcia stycznika. Jak prąd jest bliski 0 to ten czas jest krótszy a jak w tej chwili jest maksymalny prąd to ten czas jest dłuższy.)

Sprawdź w szafie styczniki - jeśli jest to układ prawo-lewo i w stycznikach (co najmniej jednym) są wyraźnie mocniej wypalone dwa styki - te które są na fazach, które w drugim styczniku są zamienione celem zmiany obrotów to problem jest w sterowaniu.

Można podłączyć rejestrator cęgowy nawet jednofazowy (na fazie, na której są przepalane bezpieczniki): jeden za wyłącznikiem silnikowym, drugi przed stycznikami, trzeci za stycznikami, czwarty przy silniku. Po wskazaniach będzie mozna określic na którym odcinku powstaje zwarcie.
Rejestrator musi być odporny na przepływ prądów zwarcia - jesli nie jest to może zostać uszkodzony.

Awatar użytkownika
elmontjs
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 1905
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36

Częste przepalanie bezpieczników obwodu zasillania silnika.

Post autor: elmontjs » ndz mar 22, 2020 13:55

paul0 pisze:
sob mar 21, 2020 15:31
... Zmierz rezystancje uzwojeń i z prawa oma oblicz prąd. Wątpię żeby wyszło 100kA ...
Liczyć można , tylko po co ,jak w tym wypadku widać jak na dłoni przegrzewanie się zabezpieczeń i ich zniszczenie. Teraz tylko pytanie , czy temperatura to wynik przeciążenia , czy złych połączeń a po takich kilku przypadkach (przegrzania , pęknięcia bezpieczników) to już pewnie jedno i drugie występuje w tym obwodzie. Więc rejestrator , kamera termowizyjna i do roboty. Pewnie remont głównych torów prądowych będzie konieczny.
Człowiek uczy się całe życie i ...

sebik76
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 11
Rejestracja: pn sty 06, 2020 16:58

Częste przepalanie bezpieczników obwodu zasillania silnika.

Post autor: sebik76 » pn mar 23, 2020 16:29

Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i dużo pomocnych wniosków.
Napisze jeśli odnajde źródło tych awarii
Pozdrawiam wszystkich!!!

ODPOWIEDZ