Fotowoltaika w instalacji TN-C

Projektowanie, budowa i eksploatacja urządzeń, maszyn, sieci i instalacji elektroenergetycznych.
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum Nie jestem elektrykiem
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
elmontjs
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny

Post autor: elmontjs » śr lut 12, 2020 16:05

Witam kolegów. Podsunę do dyskusji kolejną "puszkę Pandory" , otóż co koledzy sądzą o zakładaniu fotowoltaiki w budynkach z instalacją TN-C?
Proceder kwitnie na potęgę a tymczasem dostajemy twór w postaci instalacji TN-C zasilonej z części TN-S (obwód falownika) - wszyscy wiemy, że to niedopuszczalne. Chciałbym się mylić, ale coś tu chyba nie pasuje. Zapraszam do dyskusji ;)
Człowiek uczy się całe życie i ...

Post autor: sklep dla Elektryków » teraz

Profesjonalny wskaźnik w super cenie

Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny

Post autor: Simcode » śr lut 12, 2020 18:32

Jeśli pozwolisz dodam temat który tu już był.
https://ise.pl/forum/urzadzenia-maszyny ... tn-c-19207
Kolega miał podobne przemyślenia.
Moim zdaniem takowe podłączenie inwertera do sieci TN-C nie ma prawa bytu. Ten sam problem co z agregatem .

luka2nd
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny

Post autor: luka2nd » śr lut 12, 2020 19:37

Osobiście nie podejmuję się takich rzeczy, bo nie widzi mi się wystawiać po skończonej pracy protokołu, że "instalacja jest bezpieczna i nadaje się do użytkowania", skoro znam jedynie wykonany przez siebie fragment tej instalacji.

Z ciekawości zajrzałem do instrukcji montażu Froniusa, Solaredge i SMA. We wszystkich przypadkach producent dopuszcza przyłączenie ich produktu do sieci TN-C. Fronius zabrania przyłączenia do sieci TT i IT, Solaredge nie pracuje z siecią IT, a SMA różnie, zależy od modelu. Ale odnośnie TN-C żaden producent nie zamieścił uwag, poza tym że dla PEN wymaga się przekroju 10mm2.