Kiedy N a kiedy PEN
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum Nie jestem elektrykiem
Kiedy N a kiedy PEN
Ma pytanie być może banalne , mimo to proszę o merytoryczną wypowiedź.
Otoż w trakcie zainstalowania nowego trafo Sn/nn w sieci , po stronie nn uziemiamy punkt neutralny tego trafo i wychodzimy dalej z siecią .
Otóż kto lub co decyduje że przewód wyprowadzony od trafo z punktu neutralnego to będzie przewód N albo PEN, na skutek czego mamy sieć TT albo TN.
Interesuje mnie gdzie w danej sieci mamy początek tego że będzie ona pracowała jako TT lub TN.
- bezpiecznik123
- Elektryk zadeklarowany
Kiedy N a kiedy PEN
Też się przyłączam do pytania.
Moim zdaniem sieć TT jest wygodna dla dostawcy gdyż nie musi zapewnić odpowiedniej "pętli zwarcia". Zatem tam gdzie jest mała moc transformatora i długie linie. Obecnie raczej pewnie to nie występuje i sieci TT to wczesne lata elektryfikacji rolnictwa.
Kiedy N a kiedy PEN
Decyduje operator sieci, narzucając taki a nie inny układ pracy. Zatem operator wybiera układ pracy sieci na skutek czego wyprowadzony jest przewód PEN albo N, a nie tak, jak piszesz, ze rodzaj (nazwa) przewodu determinuje układ sieci.
Istotnie, układ TT sprawdza się w rozległych sieciach i wcale nie dotyczy to tylko starych fragmentów sieci.
Przykład:
pompa głębinowa 25kW położona jakieś 700m od stacji transformatorowej + 100m głębokości - mamy 800m "po kablu". Ze spadków napięcia i Idd przekrój wychodzi sensowny, ale pętla zwarcia wymuszałaby wzrost przekroju bodajże o 4 stopnie. TT było tańsze.
Kiedy N a kiedy PEN
Jest kolega w błędzie buduje się dużo nowych instalacji.bezpiecznik123 pisze: ↑czw kwie 04, 2019 6:34Obecnie raczej pewnie to nie występuje i sieci TT to wczesne lata elektryfikacji rolnictwa.
Kiedy N a kiedy PEN
"Pierwsza litera oznacza związek pomiędzy układem sieci a potencjałem ziemi: