Różnicówka i falownik cd.

Projektowanie, budowa i eksploatacja urządzeń, maszyn, sieci i instalacji elektroenergetycznych.
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum Nie jestem elektrykiem
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
lukbok
Elektryk zadeklarowany
Elektryk zadeklarowany

Post autor: lukbok » czw sty 16, 2020 19:29

Witam,

Obecnie stanąłem przed następującym problemem.
Klient dla którego wykonuje szafy sterownicze zapytał o ofertę na szafę do zasilania 6 małych (1 metr) przenośników taśmowych zasilanych z indywidualnych falowników.
I nie było by w tym nic nadzwyczajnego gdyby nie fakt, że przenośniki te stoją w basenie - jak na załączonych zdjęciach.
Co prawda jest to obiekt przemysłowy ze stałą obsługą jednak chciałbym oprócz standardowych zabezpieczeń zastosować jakieś dodatkowe zabezpieczenie które zadziała w przypadku gdy przewód zasilający silnik z jakiegoś powodu wyląduje w wodzie w basenie.
Przyszedł mi do głowy RCD typu B 30mA na każdy falownik. Zanim jednak prześlę do klienta ich cenę (około 1600 zł/szt) to muszę być pewny, że nie będzie dochodziło do zbędnych zadziałań.
W dokumentacji falownika (Yaskawa V1000) jest adnotacja, że prąd upływowy przekracza 3,5 mA ale nie napisano jego maksymalnej wartości.
W przypadku tej aplikacji nie będę stosować filtrów RFI aby nie wprowadzić dodatkowego prądu upływowego.
Długości przewodów do silników są różne od 20 do 100m.
To wszystko powoduje, że mam wątpliwości czy aby te RCD spełnią swoje zadanie (po 2 lub 3 zbędnych działaniach klient będzie miał do mnie pretensje a RCD zostaną zmostkowane).

Upływność przewodów mogę policzyć/odczytać ale to wszystko jest teorią. W praktyce to różnie bywa.

Co o tym sądzicie?

Pozdrawiam
Łukasz
Załączniki
IMG_20190406_144607.jpg
IMG_20190406_144248.jpg
Pozdrawiam
lukbok
Łukasz Grobner