Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Projektowanie, budowa i eksploatacja urządzeń, maszyn, sieci i instalacji elektroenergetycznych.
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum Nie jestem elektrykiem
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Bednar121
Elektryk zadeklarowany
Elektryk zadeklarowany
Posty: 18
Rejestracja: pt kwie 30, 2021 5:53

Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Post autor: Bednar121 » czw gru 02, 2021 14:09

Witam. Ostatnio przyszło mi robić kilka maszyn, w których niektóre napędy wydawały się lekko "podejrzane", i byłem zmuszony je sprawdzić pod kątem ich stanu technicznego.

I tak z czystej ciekawości postanowiłem się dopytać tu, na forum, czy to co robiłem miało jakikolwiek sens, oraz co jeszcze mógłbym sprawdzić by się na sto procent upewnić, że "pacjent żyje i pożyje długie lata"?

Moje sprawdzenie danego zespołu napędowego wyglądało w ten sposób:

1. Odłączenie zasilania, zabezpieczenie przed załączeniem
2. Odpięcie przewodu zasilającego od silnika
3. Sprawdzenie rezystancji izolacji pomiędzy obudową a każdym uzwojeniem z osobna
4. Sprawdzenie rezystancji izolacji pomiędzy uzwojeniem a uzwojeniem (U - V, U - W, V - W)
5. Sprawdzenie rezystancji uzwojeń (czy nie jest zastanawiająco wysoka, np. >5Ω, oraz czy jest mniej więcej równa między uzwojeniem a uzwojeniem)
6. Ponowne podłączenie przewodu zasilającego
7. Sprawdzenie poboru prądu (miernikiem cęgowym) na poszczególnych fazach, porównanie wyników z poszczególnych faz ze sobą oraz prądem znamionowym, plus sprawdzenie nastawy wyłącznika silnikowego.
8. Inspekcja elementów mechanicznych silnika, tj. łożysk, wywietrznika, połączenia z motoreduktorem / wałem / kołem zębatym (co tam sobie dany silnik zasilał), głównie "organoleptyczna", czyli na wzrok i słuch, ale wspomagana kamerą termiczną
9. Sprawdzenie kamerą termiczną temperatury silnika po pracy przez >30 minut pod obciążeniem (z musu tak krótko, gdyż miałem tych silników dość sporo do sprawdzenia)
10. Sprawdzenie motoreduktorów / przekładni pod kątem wycieków, rozszczelnień, uszkodzeń mechanicznych (starałem się zwracać również uwagę na to, jak głośno pracują i czy nie słychać żadnych zgrzytów, pisków, trzasków)

Maszyny zostały zakupione od likwidowanej firmy, stały około dwóch lat bez serwisowania, konserwacji czy nawet uruchomienia, więc wolałbym wiedzieć jeżeli coś zaniedbałem.

Z góry dziękuję za pomoc!



Post autor: sklep dla Elektryków » teraz

Profesjonalny miernik instalacji elektrycznych
 

Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2191
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49

Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Post autor: Simcode » czw gru 02, 2021 20:42

Bednar121 pisze:
czw gru 02, 2021 14:09
4. Sprawdzenie rezystancji izolacji pomiędzy uzwojeniem a uzwojeniem (U - V, U - W, V - W)
5. Sprawdzenie rezystancji uzwojeń (czy nie jest zastanawiająco wysoka, np. >5Ω, oraz czy jest mniej więcej równa między uzwojeniem a uzwojeniem)
Dwa te same punkty jak sprawdzasz wyciągasz od razu wnioski.
Brak pomiaru rezystancji kabli zasilających te silniki.
Brak wizualnego oglądu stanu tych kabli.
Bednar121 pisze:
czw gru 02, 2021 14:09
plus sprawdzenie nastawy wyłącznika silnikowego.
Termiki powinny być sprawdzane na dany zakres.
Bednar121 pisze:
czw gru 02, 2021 14:09
Inspekcja elementów mechanicznych silnika, tj. łożysk,

Jeśli silnik leciał wiele lat to może wymiana ich . Bo to wyjdzie bokiem jeśli chcecie je eksploatować.
Bednar121 pisze:
czw gru 02, 2021 14:09
Sprawdzenie kamerą termiczną temperatury silnika po pracy przez >30 minut pod obciążeniem (z musu tak krótko, gdyż miałem tych silników dość sporo do sprawdzenia)
Można i tak .
Bednar121 pisze:
czw gru 02, 2021 14:09
10. Sprawdzenie motoreduktorów / przekładni pod kątem wycieków, rozszczelnień, uszkodzeń mechanicznych (starałem się zwracać również uwagę na to, jak głośno pracują i czy nie słychać żadnych zgrzytów, pisków, trzasków)
To samo jeśli długo pracowały to wymiana uszczelnień czy nawet łożysk.

Awatar użytkownika
Bednar121
Elektryk zadeklarowany
Elektryk zadeklarowany
Posty: 18
Rejestracja: pt kwie 30, 2021 5:53

Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Post autor: Bednar121 » pn gru 06, 2021 7:15

Simcode pisze:
czw gru 02, 2021 20:42
Brak pomiaru rezystancji kabli zasilających te silniki.
Brak wizualnego oglądu stanu tych kabli.
To akurat zrobiłem, zapomniałem tylko o tym napisać z jakiegoś powodu.
Simcode pisze:
czw gru 02, 2021 20:42
Termiki powinny być sprawdzane na dany zakres.
Co masz na myśli? W jaki sposób powinienem je sprawdzić?
Simcode pisze:
czw gru 02, 2021 20:42
Jeśli silnik leciał wiele lat to może wymiana ich . Bo to wyjdzie bokiem jeśli chcecie je eksploatować.

...

To samo jeśli długo pracowały to wymiana uszczelnień czy nawet łożysk.
Właśnie dlatego sprawdzałem ich stan - w przypadku łożysk było to zaledwie zdjęcie silnika z napędzanego komponentu (np. motoreduktora), uruchomienie go w biegu jałowym, nasłuchiwanie tego, jak brzmią w trakcie pracy (czy nie tłuką, trzeszczą czy szumią za głośno), oraz sprawdzenie czy wał nie ma luzów. Teoretycznie powinienem jeszcze sprawdzić czy silnik nie wibruje za mocno w trakcie pracy, ale nie mam pojęcia od której strony to ugryźć... Wiek łożysk i uszczelniaczy nie był mi niestety kompletnie znany, maszyny zostały nam sprzedane na zasadzie "bierzcie to i się nie znamy", nikt nie potrafił (lub też nie chciał) mi udzielić jakichkolwiek informacji na ich temat, nie dostałem wraz z nimi żadnej dokumentacji (książka serwisowa? Schematy elektryczne? Wykaz reduktorów, łożysk, piast, silników, innych podzespołów?).
Domyślam się, że sporządzenie tejże dokumentacji od zera wyląduje na moich barkach

Z innej beczki, istnieje może jakaś ciekawa literatura specjalistyczna na temat sprawdzania sprawności łożysk? Bardzo chętnie bym się w tej kwestii doedukował, ale szukanie na własną rękę jak na razie nie dało wymiernych rezultatów...

Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2191
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49

Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Post autor: Simcode » pn gru 06, 2021 19:30

Bednar121 pisze:
pn gru 06, 2021 7:15
Co masz na myśli? W jaki sposób powinienem je sprawdzić?
Każdy termik przed zabudowaniem powinien przejść procedurę sprawdzenia jego parametrów . Czyli jeśli ma być na nim nastawiony prąd np. 12 A to specjalistycznymi urządzeniami wymusza się taki prąd na stanowisku prób. Nie będę wchodził w proces samego sprawdzenia ale daje nam wtedy 100 % pewność o sprawności i zadziałaniu termika.
Bednar121 pisze:
pn gru 06, 2021 7:15
Z innej beczki, istnieje może jakaś ciekawa literatura specjalistyczna na temat sprawdzania sprawności łożysk? Bardzo chętnie bym się w tej kwestii doedukował, ale szukanie na własną rękę jak na razie nie dało wymiernych rezultatów...
Zapewne są, ale to sucha literatura. Są w każdej dziedzinie działy gdzie liczy się wprawa i doświadczenie nabyte od kogoś lub w trakcie nauki na własnych błędach. Ja wiedzę suchą na ten temat dostałem w pracowni maszyn elektrycznych. Ale to nie dało mi nic, bo najważniejsze dostałem na miejscu przy silnikach poprzez 45 lat pracy z nimi.

Awatar użytkownika
elmontjs
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2282
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Post autor: elmontjs » pn gru 06, 2021 20:22

Simcode pisze:
pn gru 06, 2021 19:30
Każdy termik przed zabudowaniem powinien przejść procedurę sprawdzenia jego parametrów . Czyli jeśli ma być na nim nastawiony prąd np. 12 A to specjalistycznymi urządzeniami wymusza się taki prąd na stanowisku prób.
Chodzi o sprawdzenie charakterystyki I(t) zabezpieczenia termicznego, jednak koszt takiego badania chyba będzie nieekonomiczny, prościej kupić nowe wyłączniki silnikowe, czy przekaźniki termiczne i wymienić, co nie zmienia faktu, że i tak kiedyś wypadałoby je okresowo sprawdzić, jak napisał kol. Simcode.
Człowiek uczy się całe życie i ...

Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2191
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49

Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Post autor: Simcode » pn gru 06, 2021 21:10

elmontjs pisze:
pn gru 06, 2021 20:22
prościej kupić nowe wyłączniki silnikowe, czy przekaźniki termiczne i wymienić,
No nie prawda , termiki są kalibrowane w fabryce tak zwaną metodą zgrubną . Czyli niedokładnie, a po za tym nowy termik zgodnie z normą ma być poddany badaniu.

Awatar użytkownika
elmontjs
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2282
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Post autor: elmontjs » pn gru 06, 2021 23:02

Simcode pisze:
pn gru 06, 2021 21:10
termiki są kalibrowane w fabryce tak zwaną metodą zgrubną
Nie znam procedury sprawdzania termików w fabryce, ale kupując takowy masz mieć gwarancję charakterystyki w całym zakresie nastawy, więc nie ma potrzeby go "najeżdżać", nie znam osobiście takiego bezpośredniego nakazu ...ale z pewnością czynność taka nie zaszkodzi.
Natomiast po jakimś czasie eksploatacji, wygrzewania, bimetale mogą zmienić swoje właściwości, dlatego warto je sprawdzać okresowo - zawsze to taniej niż naprawa/wymiana silnika.
Znam firmę, która zamiast sprawdzania termików, regularnie je wymienia ... jest taniej i tyle.
Sprawdzenie charakterystyki termika jest bardzo czasochłonne, jednym wymuszalnikiem prądowym nie sprawdzisz więcej niż 2 termiki na dniówkę - rachunek jest prosty.
Człowiek uczy się całe życie i ...

Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2191
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49

Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Post autor: Simcode » wt gru 07, 2021 21:51

elmontjs pisze:
pn gru 06, 2021 23:02
Nie znam procedury sprawdzania termików w fabryce, ale kupując takowy masz mieć gwarancję charakterystyki w całym zakresie nastawy
Pomyśl , kupujesz termik 12 do 18 A a potrzebujesz 14 ,4 A jak to znajdziesz na skali. Tak więc w fabryce sprawdzenie zgrubne polega na sprawdzeniu że przy 18 A w czasie 1 minuty zadziałał termik. Każdy nowy termik podlega sprawdzeniu przez kalibrację zgodnie z normą PN-E-04700:1998 .

Awatar użytkownika
elmontjs
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2282
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Post autor: elmontjs » śr gru 08, 2021 1:39

Simcode pisze:
wt gru 07, 2021 21:51
Pomyśl , kupujesz termik 12 do 18 A a potrzebujesz 14 ,4 A jak to znajdziesz na skali.
Pokrętła wyłączników silnikowych, czy przekaźników termicznych mają sporą niedokładność, owszem. Jednak uzwojenie silnika nie wymaga laboratoryjnego ustawienia pokrętła, żeby go chronić przed przeciążeniem (co najwyżej przesuniesz ciut charakterystykę)' Proszę spojrzeć na nowe zabezpieczenia termiczne - bez problemu można można osiągnąć w nich dokładność 0,5A (a może nawet większą) w zakresach o jakich piszesz (zdjęcie poniżej).
Ponadto sam napisałeś:
Simcode pisze:
wt gru 07, 2021 21:51
Każdy nowy termik podlega sprawdzeniu przez kalibrację
... więc jako nowy, możemy uznać go za wiarygodny, jego działanie i ustawienie pokrętła zgodne z deklarowanymi charakterystykami czasowo-prądowymi. Nikt nie sprawdza wyłącznika nadprądowego (np S301) po założeniu, bo to nie jest wymagane, wyłącznik ma spełnić parametry swojej charakterystyki i już.
Napisałeś:
Simcode pisze:
wt gru 07, 2021 21:51
14 ,4 A jak to znajdziesz na skali
.... czy robiłeś to kiedyś ? , wiesz jak czasochłonną jest procedura precyzyjnego wyznaczenia wartości pokrętła ? Powiem tylko tyle: to żmudna zabawa wymuszalnikiem trwająca czasem nawet kilka godzin, jeżeli chcesz precyzyjnie trafić w charakterystykę.
Załączniki
termiki.jpg
termiki.jpg (238.41 KiB) Przejrzano 1187 razy
Ostatnio zmieniony śr gru 08, 2021 9:04 przez elmontjs, łącznie zmieniany 1 raz.
Człowiek uczy się całe życie i ...

Awatar użytkownika
Bednar121
Elektryk zadeklarowany
Elektryk zadeklarowany
Posty: 18
Rejestracja: pt kwie 30, 2021 5:53

Sprawdzenie wątpliwego silnika elektrycznego

Post autor: Bednar121 » śr gru 08, 2021 7:29

Rozumiem. Dziękuję wszystkim za pomoc :)

ODPOWIEDZ