Zabezpieczenia zupełnie NIEselektywne

Projektowanie, budowa i eksploatacja urządzeń, maszyn, sieci i instalacji elektroenergetycznych.
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum Nie jestem elektrykiem
ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ewn
Elektryk zadeklarowany
Elektryk zadeklarowany

Post autor: ewn » sob lip 27, 2019 22:07

Czołem!

Sytuacja wygląda tak: stary poniemiecki dom, właścicielu widział wielu, każdy coś od siebie dołożył, instalacja niby nowa (podobno ma 3 lata) ale wykonana tak niechlujnie, że wszystko idzie do wyrzucenia. Przez wieś poprowadzona standardowo linia napowietrzna. Na słupie jest szafka z licznikiem i zabezpieczeniami. Od przewodów linii do szafki po słupie schodzi kabel 4x16, dalej w ziemi do budynku około 25-30 metrów YKY 5x10.

W szafce bajzel, plastiki połamane, ledwo się trzyma. Przed licznikiem rozłącznik bezpiecznikowy, wkładki gG 25A. Za licznikiem wyłącznik... D40. PEN rozdzielony na PE i N, ale to PE nigdzie nie uziemione. W budynku także nie, pomimo tego że jest wylana nowa zbrojona "opaska" wokół starych fundamentów i jest nawet łatwy dostęp do tego zbrojenia.

Tak się zastanawiam po co to D40? Dla ozdoby? Żeby nigdy nie wyłączył, a zawsze wybiło zaplombowane wkładki przed licznikiem? Gdzieś się spotkałem z informacją, że jakiś operator kiedyś zalecał (sic!) takie połączenie - przedlicznikowe wkładka, zalicznikowe D jako substytut ogranicznika mocy umownej. Tylko, że to D40 do wkładki gG 25A to raczej nic nie ograniczy...