W 2,5–milionowym Zhuzhou w prowincji Hunan zaprezentowano pierwszy tramwaj chińskiej produkcji, który porusza się nie wymagając sieci trakcyjnej, bowiem jest napędzany energią z superkondensatorów.
Pojazd ma ok. 30 m długości, jest niskopodłogowy i wyposażony w czujniki, które odczytują zaplanowaną trasę jazdy. Smart bus może jechać z maksymalną prędkością 70 kilometrów na godzinę, wożąc maksymalnie do 370 osób. Został wyposażony w system planowania własnej trasy.
Według wizualizacji tramwaj pobiera energię z pantografów zamontowanych na przystankach. Pełne ładowanie trwa ok. 30 sekund, odbywa się więc w trakcie wsiadania i wysiadania pasażerów. Dzięki niemu pojazd może bez zewnętrznego zasilania przejechać 3–5 km, czyli wystarczająco dużo, by dojechać do kolejnego przystanku. Dodatkowo tramwaj odzyskuje aż 85 proc. energii z hamowania.
W ramach testów, 3-wagonowy skład o długości 32 metrów kursuje na trasie o długości 3,1 kilometra – pomiędzy teatrem, a centrum sportowym i zatrzymuje się po drodze na czterech przystankach. W planach jest uruchomienie kolejnego odcinka o długości 9 kilometrów. Natomiast od maja tego roku planowane jest uruchomienie regularnych kursów po mieście
Według producenta, ponieważ tramwaj nie wymaga infrastruktury w postaci trakcji i torów, przygotowanie trasy do jego jazdy – polegające m.in. na montażu czujników na drodze miejskiej – trwa krócej niż rok. Z doświadczeń chińskich wynika, że budowa 1 km linii tramwajowej kosztuje od 150 mln juanów (22,6 mln USD) do 200 mln juanów (30 mln USD) za 1 km, natomiast trasy tramwaju –pięciokrotnie mniej.
Pojazd został wyprodukowany przez firmę CRRC Zhuzhou Locomotive – producenta pociągów chińskiej szybkiej kolei. Produkowany jest w dwóch wariantach – trzy i pięciowagonowym.
źródło: xinhuanet.com, transport-publiczny.pl
foto: chinadaily.com