Trochę o lampach LED

Na tym forum poruszamy tematy związane z projektowaniem, eksploatacją oraz sprawdzaniem oświetlenia
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Awatar użytkownika
elmontjs
Ekspert
Ekspert
Posty: 2905
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Trochę o lampach LED

0
Post autor: elmontjs »

Skoro już musimy żyć w otoczeniu oświetlenia LED-owego (nad czy ubolewam, bo daleko mu jeszcze do doskonałości), to może warto przeczytać kilka wskazówek, które znają już pewnie co wytrawniejsi fachowcy :), a innym przydadzą się przy wyborze w sklepie :
dom.wp.pl pisze:Lampy LED: wszystko, co musisz o nich wiedzieć
Zimą, gdy zmierzch zapada szybko i korzystamy ze światła już od godz. 15, szczególnie ważne jest to, aby oświetlenie domu było ciepłe i przyjemne. Lampy LED to dobry wybór - pod warunkiem że przy wyborze nie kierujesz się tylko tym, ile watów zużywa lampa.

To, jak świecą żarówki 40 W, 60 W czy 100 W, wie każdy. Do ich wyboru wystarczy tylko jeden parametr - moc w watach. Tradycyjne żarówki odchodzą jednak bezpowrotnie, warto więc przyswoić sobie inne cechy wyróżniające źródła światła, by kupować świadomie i z głową. Oto kilka wskazówek.

Wskazówka 1: kupuj lumeny zamiast watów
Lumen to jednostka miary, w jakiej określany jest strumień świetlny źródła światła. Im więcej lumenów ma źródło światła, tym więcej wytwarza światła. Tradycyjne żarówki o tej samej mocy emitowały tę samą ilość lumenów, dlatego parametr nie zakorzenił się w naszej świadomości. Zgoła odmienna jest sytuacja w przypadku lamp energooszczędnych, a w szczególności LED. Dwie lampy LED o tej samej mocy mogą różnić się liczbą lumenów nawet wielokrotnie. Kupując zatem lampę LED, wybieramy potrzebną ilość lumenów, a nie watów.