Napięcie dotykowe bezpieczne 50V - jak obliczyć
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
-
- Rozmówca
- Posty: 6
- Rejestracja: sob sty 27, 2018 13:12
Napięcie dotykowe bezpieczne 50V - jak obliczyć
0
Post
autor: Jack Reacher »
Witam koleżanki i koledzy
Poszukuję wzoru do obliczeń, w przypadku gdy nie zadziała zabezpieczenie nadprądowe, bezpiecznik lub wyłącznik silnikowy w przypadku zdarzeń losowych. Ogólnie chodzi o pomiar impedancji pętli zwarcia silnika trójfazowego, nie chcę w tym poście poruszać falownika który zasila silnik, chodzi konkretnie o przypadek gdy żadne z zabezpieczeń nie zadziała, a pożądane byłoby aby na korpusie silnika występowało napięcie bezpieczne 50V. Proszę o wzór lub podpowiedź jak do tego podejść, lub kryteria zastosowania dodatkowego połączenia wyrównawczego do korpusu silnika, tak aby utrzymywało się napięcie bezpieczne. Jeśli chodzi o silnik to jest on zasilany tylko przez wyłącznik silnikowy dalej poprzez falownik. Jeśli chodzi o wył. silnikowy to nie wiem jeszcze czy posiada wyzwalacz zwarciowy. Czy wyłącznik silnikowy przekręcany ręką który ma zabezpieczenia zwarciowe i podczas zwarcia, to pokrętło zmieni swoją pozycję, czyli odłączy zasilanie???? dzięki.
Poszukuję wzoru do obliczeń, w przypadku gdy nie zadziała zabezpieczenie nadprądowe, bezpiecznik lub wyłącznik silnikowy w przypadku zdarzeń losowych. Ogólnie chodzi o pomiar impedancji pętli zwarcia silnika trójfazowego, nie chcę w tym poście poruszać falownika który zasila silnik, chodzi konkretnie o przypadek gdy żadne z zabezpieczeń nie zadziała, a pożądane byłoby aby na korpusie silnika występowało napięcie bezpieczne 50V. Proszę o wzór lub podpowiedź jak do tego podejść, lub kryteria zastosowania dodatkowego połączenia wyrównawczego do korpusu silnika, tak aby utrzymywało się napięcie bezpieczne. Jeśli chodzi o silnik to jest on zasilany tylko przez wyłącznik silnikowy dalej poprzez falownik. Jeśli chodzi o wył. silnikowy to nie wiem jeszcze czy posiada wyzwalacz zwarciowy. Czy wyłącznik silnikowy przekręcany ręką który ma zabezpieczenia zwarciowe i podczas zwarcia, to pokrętło zmieni swoją pozycję, czyli odłączy zasilanie???? dzięki.
Zobacz szkolenie PROTON+ Profesjonalne protokołowanie. Szkolenie jest w formie materiału wideo pokazującego praktyczną pracę z programem. Cały materiał to około 3 godziny praktycznych ćwiczeń. zobacz i zapisz się teraz...
- ISE.pl/szkolenia
- Ekspert
- Rejestracja:sob kwie 03, 1999
- Lokalizacja: Kraków
-
- Rozmówca
- Posty: 6
- Rejestracja: sob sty 27, 2018 13:12
Re: napięcie dotykowe bezpieczne 50V
0
Post
autor: Jack Reacher »
w publikacji Pana E. Musiała znalazłem taki wzór który wynika z prawa oma Ut=Ia *Rpe, czy owy zapis będzie poprawny???? proszę o sugestie.
Ia-prąd wyłączający zabezpieczenia uszkodzonego obwodu
Rpe-rezystancja przewodu PE
Ia-prąd wyłączający zabezpieczenia uszkodzonego obwodu
Rpe-rezystancja przewodu PE
Re: napięcie dotykowe bezpieczne 50V
0
Post
autor: Simcode »
Do moderatora ; przenieście to do "Nie jestem elektrykiem"
Nie ma takich obliczeń. A skąd takie myśli u kolegi że nie zadziałają.Jack Reacher pisze:Poszukuję wzoru do obliczeń, w przypadku gdy nie zadziała zabezpieczenie nadprądowe, bezpiecznik lub wyłącznik silnikowy w przypadku zdarzeń losowych.
A dlaczego nie chcesz poruszać tego tematu.Jack Reacher pisze:Ogólnie chodzi o pomiar impedancji pętli zwarcia silnika trójfazowego, nie chcę w tym poście poruszać falownika który zasila silnik,
Kolego z tego co piszesz to ty nie masz żadnego pojęcia o elektryce.Jack Reacher pisze:Proszę o wzór lub podpowiedź jak do tego podejść, lub kryteria zastosowania dodatkowego połączenia wyrównawczego do korpusu silnika, tak aby utrzymywało się napięcie bezpieczne.
Błąd, w żadnym wypadku wyłącznik silnikowy jako zabezpieczenie silnika nie zadziała .Jack Reacher pisze:Jeśli chodzi o silnik to jest on zasilany tylko przez wyłącznik silnikowy dalej poprzez falownik.
Daj to fachowcowi elektrykowi bo cię przerasta problem.Jack Reacher pisze:Czy wyłącznik silnikowy przekręcany ręką który ma zabezpieczenia zwarciowe i podczas zwarcia, to pokrętło zmieni swoją pozycję, czyli odłączy zasilanie
Do moderatora ; przenieście to do "Nie jestem elektrykiem"
Re: napięcie dotykowe bezpieczne 50V
0
Post
autor: elmontjs »
Ja to robię poprzez pomiar i określenie napięć dotykowych ; opisał to też ten sam gość tutaj: [Link jest zablokowany dla Gości. Zaloguj się!]
Otóż są i są potrzebne zwłaszcza w sytuacjach októrych pisze autor, czyli przy sprawdzaniu skuteczności ochrony przeciwporażeniowej urzadzeń zasilanych przez przekształniki energoelektroniczne ... jak najbardziej (str 11, wzór 5.2): [Link jest zablokowany dla Gości. Zaloguj się!]Simcode pisze:Jack Reacher pisze:
Poszukuję wzoru do obliczeń, w przypadku gdy nie zadziała zabezpieczenie nadprądowe, bezpiecznik lub wyłącznik silnikowy w przypadku zdarzeń losowych.
Nie ma takich obliczeń.
Ja to robię poprzez pomiar i określenie napięć dotykowych ; opisał to też ten sam gość tutaj: [Link jest zablokowany dla Gości. Zaloguj się!]
Jasno trzeba sobie powiedzieć, że za przekształtnikami energoelektronicznymi (tu: falownik) nie ma czegoś takiego jak metaliczna pętla zwarcia cechująca się impedancją.Simcode pisze:Jack Reacher pisze:
Ogólnie chodzi o pomiar impedancji pętli zwarcia silnika trójfazowego, nie chcę w tym poście poruszać falownika który zasila silnik,
A dlaczego nie chcesz poruszać tego tematu.
Wzór masz Wyżej a metodą podnoszącą bezpieczeństwo może być np zastosowanie izolacji stanowiska.Jack Reacher pisze:Proszę o wzór lub podpowiedź jak do tego podejść, lub kryteria zastosowania dodatkowego połączenia wyrównawczego do korpusu silnika, tak aby utrzymywało się napięcie bezpieczne
Kolego Simcode a co ma zadziałać jako zabezpieczenie silnika jak nie wyłącznik silnikowy ? , choć rzeczywiście w tym wypadku lepszym strażnikiem będzie elektronika dobrze zaprogramowanego falownika, jednak on nie może pełnić funkcji urządzenia chroniącego przed porażeniem..od tego są zabezpieczenia np wyłącznik silnikowy. Zadziała i to nawet jako zabezpieczenie realizujące SWZ w celach ochrony przeciwporażeniowej lub będzie odniesieniem do wyliczenia prądu wyłączającego przy obliczaniu dopuszczalnej rezystancji przewodu PE . Proszę spojrzeć na załączone zdjęcie i prześledzić charakterystyki I(t) większości wyłączników silnikowych (większości, bo nie wszystkie mają człon zwarciowy)Simcode pisze:Jack Reacher pisze:
Jeśli chodzi o silnik to jest on zasilany tylko przez wyłącznik silnikowy dalej poprzez falownik.
Błąd, w żadnym wypadku wyłącznik silnikowy jako zabezpieczenie silnika nie zadziała .
TakJack Reacher pisze:Czy wyłącznik silnikowy przekręcany ręką który ma zabezpieczenia zwarciowe i podczas zwarcia, to pokrętło zmieni swoją pozycję, czyli odłączy zasilanie????
- Załączniki
-
- pkzmo.jpg (101.21 KiB) Przejrzano 6474 razy
Człowiek uczy się całe życie i ...
Re: Napięcie dotykowe bezpieczne 50V - jak obliczyć
0
Post
autor: Simcode »
Pewnym zagrożeniem w układzie TN może być zwarcie przewodu skrajnego z ziemią,
z pominięciem przewodu ochronnego (rys. 7), kiedy prąd zwarciowy w całości płynie torem ziem-
nopowrotnym, na co układ TN w zasadzie nie jest przygotowany. W obrębie całej galwanicznie
połączonej sieci na częściach przewodzących dostępnych pojawia się wtedy napięcie względem
ziemi odniesienia o wartości podanej na rys. 7. Aby nie przekraczało ono 50 V:
Po pierwsze gdzie ty masz za falownikiem TN pomyśl i gdzie jak sam dalej zauważasz masz metaliczne połączenie sieci. Więc nie wciskaj kitu.
Kolego co ty zaś wypisujesz. Cytat z tego 11/ 5.2 .elmontjs pisze:Otóż są i są potrzebne zwłaszcza w sytuacjach októrych pisze autor, czyli przy sprawdzaniu skuteczności ochrony przeciwporażeniowej urzadzeń zasilanych przez przekształniki energoelektroniczne ... jak najbardziej (str 11, wzór 5.2)
Pewnym zagrożeniem w układzie TN może być zwarcie przewodu skrajnego z ziemią,
z pominięciem przewodu ochronnego (rys. 7), kiedy prąd zwarciowy w całości płynie torem ziem-
nopowrotnym, na co układ TN w zasadzie nie jest przygotowany. W obrębie całej galwanicznie
połączonej sieci na częściach przewodzących dostępnych pojawia się wtedy napięcie względem
ziemi odniesienia o wartości podanej na rys. 7. Aby nie przekraczało ono 50 V:
Po pierwsze gdzie ty masz za falownikiem TN pomyśl i gdzie jak sam dalej zauważasz masz metaliczne połączenie sieci. Więc nie wciskaj kitu.
Kolego do zabezpieczeń falowników stosuje się specjalistyczne zabezpieczenia np. wkładki topikowe o specjalnej charakterystyce lub wyzwalacze o takiej charakterystyce. Więc takie wyłączniki silnikowe można sobie do torby schować na późniejszy czas, bo nie nadają się do takich instalacji.elmontjs pisze:Kolego Simcode a co ma zadziałać jako zabezpieczenie silnika jak nie wyłącznik silnikowy ? , choć rzeczywiście w tym wypadku lepszym strażnikiem będzie elektronika dobrze zaprogramowanego falownika, jednak on nie może pełnić funkcji urządzenia chroniącego przed porażeniem..od tego są zabezpieczenia np wyłącznik silnikowy. Zadziała i to nawet jako zabezpieczenie realizujące SWZ w celach ochrony przeciwporażeniowej lub będzie odniesieniem do wyliczenia prądu wyłączającego przy obliczaniu dopuszczalnej rezystancji przewodu PE . Proszę spojrzeć na załączone zdjęcie i prześledzić charakterystyki I(t) większości wyłączników silnikowych (większości, bo nie wszystkie mają człon zwarciowy)
Re: Napięcie dotykowe bezpieczne 50V - jak obliczyć
0
Post
autor: elmontjs »
A teraz do rzeczy: autor ma dylemat co stanie się jeżeli zawiodą zabezpieczenia i ( ja tak zrozumiałem) falownik w wyniku uszkodzenia na silniku sam ulegnie jakiemuś przebiciu , które spowoduje "przepuszczenie" fazy na zasilany silnik z uszkodzoną izolacją ( taką kwestię również rozpatruje dr Musiał w II-gim , przytoczonym artykule). W takim wypadku ochrona p.porażeniowa przy uszkodzeniu opiera się tylko na obniżeniu napięcia poniżej wartości bezpiecznej ... nie ma tu żadnego kitu. Badanie ochrony takiego silnika to pomiar rezystancji przewodu PE i wyliczenia na tej podstawie napięcia dotykowego w tym wypadku w układzie TN ( bo mówimy o uszkodzonym / zwartym torze falownika - ekstremalne założenie , ale na takich opiera się ochrona przed porażeniami), lub na pomiarze napięcia dotykowego co i tak uzależnione jest od rezystancji PE.
Kolega musi zacząć czytać całość wypowiedzi a nie fragmenty potrzebne koledze na potrzeby "mieszania" , bo widzę że tego już kol. Simcode nie doczytał:Simcode pisze:Po pierwsze gdzie ty masz za falownikiem TN pomyśl i gdzie jak sam dalej zauważasz masz metaliczne połączenie sieci. Więc nie wciskaj kitu.
elmontjs pisze:Jasno trzeba sobie powiedzieć, że za przekształtnikami energoelektronicznymi (tu: falownik) nie ma czegoś takiego jak metaliczna pętla zwarcia cechująca się impedancją.
A teraz do rzeczy: autor ma dylemat co stanie się jeżeli zawiodą zabezpieczenia i ( ja tak zrozumiałem) falownik w wyniku uszkodzenia na silniku sam ulegnie jakiemuś przebiciu , które spowoduje "przepuszczenie" fazy na zasilany silnik z uszkodzoną izolacją ( taką kwestię również rozpatruje dr Musiał w II-gim , przytoczonym artykule). W takim wypadku ochrona p.porażeniowa przy uszkodzeniu opiera się tylko na obniżeniu napięcia poniżej wartości bezpiecznej ... nie ma tu żadnego kitu. Badanie ochrony takiego silnika to pomiar rezystancji przewodu PE i wyliczenia na tej podstawie napięcia dotykowego w tym wypadku w układzie TN ( bo mówimy o uszkodzonym / zwartym torze falownika - ekstremalne założenie , ale na takich opiera się ochrona przed porażeniami), lub na pomiarze napięcia dotykowego co i tak uzależnione jest od rezystancji PE.
Bezpieczniki ("szybkie"), o których piszesz, bezpośrednio powinny być stosowane do zabezpieczenia falownika przed uszkodzeniem elektroniki (zalecane przez producentów falowników) a pośrednio do ochrony silnika i jeżeli takie są to dobrze (wylicza się parametry ochrony p.porażeniowej do ich wartości i charakterystyki) , natomiast jeżeli jest założony wyłącznik silnikowy, to odnosimy się do niego a zapewniam, że takich rozwiązań jest bardzo dużo i nie można ich dyskwalifikować jako niezgodne z przepisami czy normami. Podkreślam, że mówię o zachowaniu skuteczności środków ochrony przeciwporażeniowej , nie o skuteczności zabezpieczenia układu elektronicznego.Simcode pisze:Kolego do zabezpieczeń falowników stosuje się specjalistyczne zabezpieczenia np. wkładki topikowe o specjalnej charakterystyce lub wyzwalacze o takiej charakterystyce. Więc takie wyłączniki silnikowe można sobie do torby schować na późniejszy czas, bo nie nadają się do takich instalacji.
Człowiek uczy się całe życie i ...
Re: Napięcie dotykowe bezpieczne 50V - jak obliczyć
0
Post
autor: Simcode »
To po co mi zarzucałeś nieprawdę że są jakieś wzory do obliczenia . Ma być system przewodów ochronnych sprawdzona ich ciągłość i tyle. Nie wytworzysz żadnej pętli zwarcia do PE na obwodzie wtórnym falownika i na tym koniec.
Co zabezpieczeń falownika, jeśli ktoś sobie nawet druty włoży do obwodu zamiast bezpieczników to jego sprawa . Czy będą skuteczne i zabezpieczą mu falownik sam sobie taki gość odpowie po pierwszej awarii . A więc powodzenia tym zabezpieczeniom silnikowym.
Co zabezpieczeń falownika, jeśli ktoś sobie nawet druty włoży do obwodu zamiast bezpieczników to jego sprawa . Czy będą skuteczne i zabezpieczą mu falownik sam sobie taki gość odpowie po pierwszej awarii . A więc powodzenia tym zabezpieczeniom silnikowym.
Re: Napięcie dotykowe bezpieczne 50V - jak obliczyć
0
Post
autor: elmontjs »
I to wg kolegi wystarcza , żeby wydać opinię o skuteczności ochrony przeciwporażeniowej urządzeń za falownikiem? ... a jakieś wartości ?Simcode pisze: Ma być system przewodów ochronnych sprawdzona ich ciągłość i tyle
Podczas normalnej pracy jej nie ma (co napisałem wyżej), ale podczas uszkodzenia (zwarcia) dwóch tyrystorów sterowanych "jednym zaworem" pojawia się pętla zwarcia i dodatkowo dochodzi nie mała energia naładowanego kondensatora - to ekstremalny przypadek , ale dla niego określa się warunki ochrony przy uszkodzeniu.Simcode pisze:Nie wytworzysz żadnej pętli zwarcia do PE na obwodzie wtórnym falownika i na tym koniec.
... bo są! Pierwszy podstawowy i przekształcany na różne sposoby masz w normie PN-HD 60364 -4-41 ; pkt 415.2Simcode pisze:To po co mi zarzucałeś nieprawdę że są jakieś wzory do obliczenia
Człowiek uczy się całe życie i ...