Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

Badania i pomiary urządzeń elektroenergetycznych
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2277
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

0
Post autor: Simcode »

Czyli jaką wartość wpiszesz do protokołu. I co wpiszesz że mierzyłeś kabel z silnikiem . Poświadczysz nieprawdę.

Post Reklama Szkolenia PROTON+ » dostępny teraz

Zobacz szkolenie PROTON+ Profesjonalne protokołowanie. Szkolenie jest w formie materiału wideo pokazującego praktyczną pracę z programem. Cały materiał to około 3 godziny praktycznych ćwiczeń. zobacz i zapisz się teraz...
ISE.pl/szkolenia
Ekspert
Ekspert
Rejestracja:sob kwie 03, 1999
Lokalizacja: Kraków
milysms
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 30
Rejestracja: pn wrz 13, 2010 15:25

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

0
Post autor: milysms »

Nic dodać nic ująć do wypowiedzi kolegi elmontjs.

Twoim sposobem to bym musiał EC odstawić. Jaką nieprawdę poświadczasz, ty nie masz podać dokładnej wartości tylko pokazać że wartość jest mniejsza lub większa niż zakładana. A mierząc całość tylko pogarszasz warunki, więc skoro dla takiego układu wychodzi to dla poszczególnych elementów tez musi wyjść.
Awatar użytkownika
elmontjs
Ekspert
Ekspert
Posty: 2907
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

0
Post autor: elmontjs »

Simcode pisze: czw maja 10, 2018 9:47 Czyli jaką wartość wpiszesz do protokołu. I co wpiszesz że mierzyłeś kabel z silnikiem
Tak wpisuje wartość zmierzoną i adnotację , że "silnik zmierzono z przewodem zasilającym" .... i gdzie tu nieprawda ?
Człowiek uczy się całe życie i ...
Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2277
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

0
Post autor: Simcode »

No wyobraź sobie wyszedł ci pomiar silnika z kablem grupa 4 jakieś 7 M om. Co byś napisał że dobra ta instalacja czy zła.
Awatar użytkownika
elmontjs
Ekspert
Ekspert
Posty: 2907
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

0
Post autor: elmontjs »

Simcode pisze: czw maja 10, 2018 21:48 No wyobraź sobie wyszedł ci pomiar silnika z kablem grupa 4 jakieś 7 M om. Co byś napisał że dobra ta instalacja czy zła.
Teoretycznie wynik spełnia kryteria Riso dla silnika i dla kabla (mówię oczywiście o silniku Nn), więc ocena pozytywna . Praktycznie taki wynik chciałbym zweryfikować i doprecyzować źródło tak słabej izolacji ... ale to moje zdanie i nie znaczy , że tak trzeba, chyba, że inwestor chciałby dokładnych wyników dla silnika i kabla oddzielnie. Pomiar silnika z zasilającym przewodem to nic złego o ile wynik jest satysfakcjonujący.

Z ciekawostek ... spotkałem protokół jakiegoś mojego poprzednika na jednym z obiektów, który stwierdził , że Riso całej instalacji budynku (nie małego , z rozległą instalacją) wynosi xxx Mom ...tak jeden pomiar z RG ! Uważam to za niechlujstwo pomiarowe , ale czy kardynalny błąd ? inną sprawą jest rzetelność wykonania takiego pomiaru .
Człowiek uczy się całe życie i ...
akki78
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 59
Rejestracja: śr sty 30, 2013 15:03

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

0
Post autor: akki78 »

Witam .
Pomiar rezystancji izolacji silników, jak każdy pomiar, powinien być poprzedzony oględzinami. Autor postu ,jako pomiarowiec , zapewne wie o tym doskonale. Zadając pytanie i chcąc uzyskać właściwą odpowiedź ,kolega powinien przedstawić szerszy obraz problemu, a nie tylko jak i gdzie podłączyć kabelki.
Realia w jakich pracują silniki, ich stan (osłony, wentylacja, mocowanie, zapylenie, itp), grupa do której są zaszeregowane, stan instalacji zasilającej i wiele różnych czynników warunkują sposób wykonania Riso. Wspomniał kolega, że jest to duży obiekt przemysłowy, a skoro tak , to powinna istnieć ( zgodnie z przepisami ) instrukcja eksploatacji urządzeń napędowych, w której na podstawie DTR określone są oględziny, przeglądy, itp. Zawarte są w niej również sposoby i zakres pomiarów, które należy wykonać w ramach przeglądów, wartości graniczne itd. Jeśli jednak takiej instrukcji nie ma , to może warto zaproponować zleceniodawcy jej opracowanie (oczywiście wszystko zależy od okoliczności).
Na pewno trzeba zacząć od zapoznania się z DTR-kami silników lub urządzeń (jeśli silniki stanowią ich część), następnie oględziny i dopiero wtedy pomiary z kablem lub bez.
Zadając pytanie w takiej formie, kolega autor prowokuje sytuację, w której koledzy (którzy bardzo lubią ze sobą dyskutować) spekulują (korzystając ze swojej szerokiej wiedzy i umiejętności) i starają się koledze pomóc .Jednak ze względu na brak kontekstu sprawy ,
niewiele z tego wynika. Reasumując , pomiar Riso silników to nie jest to samo , co pomiar Riso instalacji np. w mieszkaniu.
Mądremu mądrości nigdy dość, a ciasnym umysłom wszędzie ciasno. :)
Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2277
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

0
Post autor: Simcode »

elmontjs pisze: pt maja 11, 2018 20:46 Teoretycznie wynik spełnia kryteria Riso dla silnika i dla kabla
Nie spełnia dla kabla bo kabel był w izolacji papierowej. Wiem to prowokacja, specjalnie wymyśliłem taki przykład by pokazac jakie mogą byc absurdy. Dla mnie najważniejsze to normy a te wyraźnie piszą że kable mierzymy oddzielnie. Robiąc pomiary tak zwane eksploatacyjne jasne że nie odłączam silnika bo po co robię tak jak kolega pisze. Ale dla pomiarów ochrony Przeciwporażeniowej powinno się odłączac kabel.
milysms
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 30
Rejestracja: pn wrz 13, 2010 15:25

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

0
Post autor: milysms »

Kurze jakie Wy tutaj dziwne rzeczy wypisujecie. Przecież jesteś inżynierem i wiesz jakiego rzędu ma być wynik. Mnie uczono na uczelni że inżynier czyta zadanie i odrazu zna rząd wielkości jaki ma wyjść, np 254x289 to jest rząd wielkości 60 tys, a jak Ci wychodzi 5 tys to coś jest nie tak.

Podobnie jest w pomiarach, zanim inżynier przystąpi do pomiaru to z góry musi wiedzieć jaki wynik powinien wyjść. Jedziesz pomiary z kablem, a jak gdzieś wychodzi słaby pomiar to dopiero rozpinacz i mierzysz co jest walnięte.

PS Podane w normie wartości są bardzo niskie wartości, a jak będziesz miał 1,2 Mohm na samym kablu to go pościsz?? Ja bym nakazał jego sprawdzenie, pomimo że spełnia normę bo coś z nim nie tak.
Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2277
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

0
Post autor: Simcode »

milysms pisze: pn maja 14, 2018 0:11 edziesz pomiary z kablem, a jak gdzieś wychodzi słaby pomiar to dopiero rozpinacz i mierzysz co jest walnięte.
A w jakiej normie pisze że masz tak robic. Czy uczono tej techniki na studiach ?
Nie chodzi o to co jest walnięte .Chodzi o prawidłowy wynik, a nie uśredniony pomiarem silnika i kabla.
milysms
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 30
Rejestracja: pn wrz 13, 2010 15:25

Pomiar rezystancji izolacji uzwojeń silników oraz kabli zasilających na dużym obiekcie przemysłowym

0
Post autor: milysms »

We wszystkim należy stosować logikę, a nie trzymać się kurczowo norm. Tak jak napisałem jeżeli pogarszasz warunki pracy, a wynik pomiaru jest spełniony jak dla pojedynczego urządzenia, to logicznym jest że jak rozepniesz to uzyskasz jeszcze lepszy wynik i tyle w temacie.
Już miałem takiego Inspektora, trzymającego się każdego przepisu dosłownie, miał napisane że ESTOP ma być przy napędzie. A że napęd był na wysokości 6 m to tam kazał go zamontować.
ODPOWIEDZ