Luksomierz po taniości

Na tym forum poruszamy tematy związane z projektowaniem, eksploatacją oraz sprawdzaniem oświetlenia
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Awatar użytkownika
macbrz
Jestem Elektrykiem
Jestem Elektrykiem
Posty: 108
Rejestracja: sob kwie 25, 2015 10:48
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Luksomierz po taniości

0
Post autor: macbrz »

Witam

Ostatnio usłyszałem, że nie warto kupować drogich luksomierzy i ich wzorcować ponieważ łatwiej jest kupić nowy (tani=300zł) ze świadectwem (zaświadczeniem) , a za rok jak będzie trzeba to się kupi następny. W sumie prawidłowe podejście ekonomiczne jeśli spełnione są wszystkie warunki metrologiczne.

Więc tak potocznym językiem kilka słów dla osób które odbierają prace pomiarowe oświetleniowe.
Najczęściej mierzymy zakres 0-50 lx do awaryjnego i 20-2000 lx ogólnego. To tak z grubsza.

Formalne wymagania spełniają luksomierze przynajmniej klasy A i B i to te których dolny zakres dokładności obejmuje zakres oświetlenia awaryjnego. Wynika to z konieczności oceny różnorodnych źródeł światła czyli ostatnio ledowych. A te cechują się tym, że podobną barwę można uzyskać mieszając różne składowe częstotliwościowe widma.
Potwierdzeniem dokładności (trzymania klasy) są świadectwa wzorcowania.

Koszt takiej usługi zależy od ilości punktów sprawdzanych i cenniki są dostępne w necie.
Dla luksomierzy klasy A i B to ok. 300-800. Jeśli sprawdzamy oświetlenie awaryjne to dobrze wiedzieć że np. laboratorium GUM w Łodzi może wzorcować od 0,5 lx, a Sonel od 1 Lx. Świadectwo bez tabelki nic nie potwierdza, a takie też się spotyka.

Pomiary oświetlenia awaryjnego podlegają odbiorom i corocznym przeglądom.
Ostatnio również Strażacy żądają corocznych potwierdzeń, że jest utrzymana wartość wymaganego natężenia oświetlenia.