Droga ewakuacyjna-natężenie oświetlenia.

Na tym forum poruszamy tematy związane z projektowaniem, eksploatacją oraz sprawdzaniem oświetlenia
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Awatar użytkownika
macbrz
Jestem Elektrykiem
Jestem Elektrykiem
Posty: 108
Rejestracja: sob kwie 25, 2015 10:48
Lokalizacja: Płock
Kontakt:

Droga ewakuacyjna-natężenie oświetlenia.

0
Post autor: macbrz »

Witam

Zgłębiając zawartość norm PN-EN 1838:2005 i PN-EN 1838:2013 i treść krajowych opracowań zastanawiam się z czego wynika zamiana określenia normatywnego 50% na 0,5lx dla pasa centralnego drogi ewakuacyjnej.

W normie polskiej, w wersji 2005pkt. 4.2.1 mamy określenie
-"(średnie natężenie) co najmniej 50% wartości"
i w wersji angielskiej 2013 w pkt. 4.2.1
- "a miniumum of 50% of the value"

Normotwórcy używają określenia 0,5 lx dla strefy otwartej wiec ta wartość nie jest im obca, jednakże nie wprowadzają tej prostej wartości w kolejnej edycji normy, ale powtarza się wymóg 50% wartości.

Czy wymagana wartość natężenia oświetlenia w centralnym pasie ma wynosić nie mniej niż 0,5lx czy 50% wartości linii środkowej?
Wprawdzie dla wartości minimalnej w osi 1lx, pas centralny powinien mieć wartość minimalną 0,5lx, ale dla wartości wyższych w osi będzie to więcej.

Na ładnych obrazkach w wielu opracowaniach, zaznaczona jest najczęściej oś, pas centralny, szerokość drogi ewakuacyjnej. Najczęściej na krawędzi pasa o szerokosci 1m są oznaczenia min. 0,5lx.
Od kiedy to natężenie pasa centralnego mierzy się na jego krawędziach?

Czegoś takiego w powyższych normach nie ma.
Prawidłowo, tak fotometrycznie, to powinno się go podzielić przynajmniej na dwa pasma po 0,5m i zmierzyć natężenie w środkach kwadratów.
Chyba że są jakieś źródłowe definicje poza tymi normami.