Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

Regulacje prawne w odróżnieniu od wiedzy technicznej nie zawsze są logiczne. Dyskusja wątpliwości pozwala na poprawną ich interpretację
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Clarus
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 6
Rejestracja: czw kwie 15, 2021 13:32

Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

0
Post autor: Clarus »

Witam
Piszę do państwa z pewnym problemem który od pewnego czasu ujawnił się u nas w zakładzie. Otóż w pojazdach który nasz zakład produkuje (nie chciał bym wskazywać konkretnej firmy) między innymi montowane są przetwornicę 24 VDC na 230 VAC. W pojazdach wykonujemy pomiary elektryczne w których skład wchodzą jedynie pomiary rezystancji izolacji. W nowej partii przetwornic (nowo stosowane, na potrzeby jednej partii pojazdów) wykryliśmy anomalie w postaci 110V pomiędzy przewodem ochronnym PE który jest połączony z karoseria a przewodem neutralnym (pomiar wykonywany na gnieździe w przetwornicy) oraz to samo napięcie występuje pomiędzy przewodem PE a fazowym, pomiędzy przewodem neutralnym a fazowym występuje napięcie 230V. Po kontakcie z producentem przetwornicy odpowiedź - w tego typu przetwornicach jest to normalne. Według instrukcji do przetwornicy przy podłączeniu mam stosować się do norm oraz przepisów panujących w danym rejonie. Dokonaliśmy kilku testów przetwornicy- napięcie pozostaje takie samo kiedy podpięty jest odbiornik, przewód masowy (od strony akumulatora) jest połączony z przewodem ochronnym, żarówka wpięta pomiędzy przewód N oraz PE nie świeci się a napięcie spada do ok 12V AC, zwarcie N z PE przez wpięty szeregowo bezpiecznik nie powoduje spalenia bezpiecznika 315mA ( bezpiecznik aparatowy). I moje pytanie jest nastepujące : wraz z innymi elektrykami nie podbijamy pomiarów ze względu na napięcie pomiędzy N a PE, czy słusznie? Czy są może konkretne przepisy co do instalacji elektrycznych w pojazdach mechanicznych?

Post Reklama Szkolenia PROTON+ » dostępny teraz

Zobacz szkolenie PROTON+ Profesjonalne protokołowanie. Szkolenie jest w formie materiału wideo pokazującego praktyczną pracę z programem. Cały materiał to około 3 godziny praktycznych ćwiczeń. zobacz i zapisz się teraz...
ISE.pl/szkolenia
Ekspert
Ekspert
Rejestracja:sob kwie 03, 1999
Lokalizacja: Kraków
Awatar użytkownika
elmontjs
Ekspert
Ekspert
Posty: 2905
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

0
Post autor: elmontjs »

Clarus pisze: śr kwie 21, 2021 12:11 Czy są może konkretne przepisy co do instalacji elektrycznych w pojazdach mechanicznych?
Reguluje to norma PN-IEC 60364-7-717
Człowiek uczy się całe życie i ...
Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2277
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49

Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

0
Post autor: Simcode »

Clarus pisze: śr kwie 21, 2021 12:11 nowo stosowane, na potrzeby jednej partii pojazdów)
A w poprzednich przetwornicach nie było tego zjawiska.
Oczywiście RCD jest w obwodzie.
Clarus
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 6
Rejestracja: czw kwie 15, 2021 13:32

Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

0
Post autor: Clarus »

Simcode pisze: śr kwie 21, 2021 22:37
Clarus pisze: śr kwie 21, 2021 12:11 nowo stosowane, na potrzeby jednej partii pojazdów)
A w poprzednich przetwornicach nie było tego zjawiska.
Oczywiście RCD jest w obwodzie.
W poprzednich przetwornicach takie zjawisko nie występowała, ale były to przetwornice innego producenta. A co do RCD w tym układzie, to go nie stety nie ma...

"Pomiary należy wykonać zgodnie z arkuszem 6 normy PN-HD 60364 uwzględniając wszystkie środki ochrony, które zastosowano w pojeździe. Należy tylko pamiętać, zgodnie z arkuszem 717, że do zasilania z instalacji stałej nie należy używać połączenia typu TN-C-S, IP osprzętu ma być nie gorsze niż 44, wszystkie obwody zabezpieczone RCD, połączenia wyrównawcze obecne i sprawne, wszystkie żyły giętkie (linka), przekrój nie mniejszy niż 2,5mm², WTYK zasilający umieszczony na pojeździe na stałe (IP44)."

Nie jestem pewny czy znalazłem dobra normę? Czy o tej kolega miał na myśli?
Awatar użytkownika
elmontjs
Ekspert
Ekspert
Posty: 2905
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

0
Post autor: elmontjs »

Clarus pisze: czw kwie 22, 2021 5:01 A co do RCD w tym układzie, to go nie stety nie ma...
Jest to bląd. Norma o której wyżej napisałem nakazuje stosowanie RCD w tego typu podłączeniu instalacji w pojeździe. Jeżeli dobrze odczytuje to, co wykonujecie to zgodnie z normą obowiązuje poniższy schemat połączeń:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Człowiek uczy się całe życie i ...
Clarus
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 6
Rejestracja: czw kwie 15, 2021 13:32

Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

0
Post autor: Clarus »

Reasumując, poprawność wykonanych pomiarów dyskwalifikuje napięcie 110V pomiędzy przewodem N a PE, nie zastosowanie RCD, oraz z tego co widzę na schemacie błędne połączenie przewodów (na schemacie przewód PE oraz N są połączone i podłączone do karoserii/obudowy pojazdu przed RCD). Proszę o potwierdzenie mojej wersji.
Clarus
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 6
Rejestracja: czw kwie 15, 2021 13:32

Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

0
Post autor: Clarus »

elmontjs pisze: czw kwie 22, 2021 13:17
Clarus pisze: czw kwie 22, 2021 5:01 A co do RCD w tym układzie, to go nie stety nie ma...
Jest to bląd. Norma o której wyżej napisałem nakazuje stosowanie RCD w tego typu podłączeniu instalacji w pojeździe. Jeżeli dobrze odczytuje to, co wykonujecie to zgodnie z normą obowiązuje poniższy schemat połączeń:
Oraz jeszcze pytanie a zarazem prośba - skąd pochodzi ten schemat ? Książka, PDF ? Jeżeli PDF czy można by było udostępnić w całości (np. na maila)
Awatar użytkownika
elmontjs
Ekspert
Ekspert
Posty: 2905
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

0
Post autor: elmontjs »

Clarus pisze: czw kwie 22, 2021 15:07 skąd pochodzi ten schemat ?
Z normy, którą wcześniej przytoczyłem.
Człowiek uczy się całe życie i ...
Clarus
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 6
Rejestracja: czw kwie 15, 2021 13:32

Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

0
Post autor: Clarus »

Ok, w takim razie nie zostaje mi nic innego jak wykupić te normę w PKN :) Dziękuję bardzo za pomoc.
Simcode
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 2277
Rejestracja: śr maja 22, 2013 19:49

Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.

0
Post autor: Simcode »

Clarus pisze: czw kwie 22, 2021 5:01 W poprzednich przetwornicach takie zjawisko nie występowała, ale były to przetwornice innego producenta.
Czyli przetwornice są szajsowate bo maja dużą upływność na obwodzie filtracyjnym. Producenci nie markowych przetwornic oszczędzają na dobrych układach filtracyjnych bo są drogie. W twoim przypadku nie możesz zrezygnować z RCD bo masz układ IT po przetwornicy i musisz mieć układ zabezpieczony o porażeń. Bo układ przy zwarciu pierwszym doziemnym nie wyłączy się.
ODPOWIEDZ