Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.
0
Post
autor: Clarus »
Witam
Piszę do państwa z pewnym problemem który od pewnego czasu ujawnił się u nas w zakładzie. Otóż w pojazdach który nasz zakład produkuje (nie chciał bym wskazywać konkretnej firmy) między innymi montowane są przetwornicę 24 VDC na 230 VAC. W pojazdach wykonujemy pomiary elektryczne w których skład wchodzą jedynie pomiary rezystancji izolacji. W nowej partii przetwornic (nowo stosowane, na potrzeby jednej partii pojazdów) wykryliśmy anomalie w postaci 110V pomiędzy przewodem ochronnym PE który jest połączony z karoseria a przewodem neutralnym (pomiar wykonywany na gnieździe w przetwornicy) oraz to samo napięcie występuje pomiędzy przewodem PE a fazowym, pomiędzy przewodem neutralnym a fazowym występuje napięcie 230V. Po kontakcie z producentem przetwornicy odpowiedź - w tego typu przetwornicach jest to normalne. Według instrukcji do przetwornicy przy podłączeniu mam stosować się do norm oraz przepisów panujących w danym rejonie. Dokonaliśmy kilku testów przetwornicy- napięcie pozostaje takie samo kiedy podpięty jest odbiornik, przewód masowy (od strony akumulatora) jest połączony z przewodem ochronnym, żarówka wpięta pomiędzy przewód N oraz PE nie świeci się a napięcie spada do ok 12V AC, zwarcie N z PE przez wpięty szeregowo bezpiecznik nie powoduje spalenia bezpiecznika 315mA ( bezpiecznik aparatowy). I moje pytanie jest nastepujące : wraz z innymi elektrykami nie podbijamy pomiarów ze względu na napięcie pomiędzy N a PE, czy słusznie? Czy są może konkretne przepisy co do instalacji elektrycznych w pojazdach mechanicznych?
Piszę do państwa z pewnym problemem który od pewnego czasu ujawnił się u nas w zakładzie. Otóż w pojazdach który nasz zakład produkuje (nie chciał bym wskazywać konkretnej firmy) między innymi montowane są przetwornicę 24 VDC na 230 VAC. W pojazdach wykonujemy pomiary elektryczne w których skład wchodzą jedynie pomiary rezystancji izolacji. W nowej partii przetwornic (nowo stosowane, na potrzeby jednej partii pojazdów) wykryliśmy anomalie w postaci 110V pomiędzy przewodem ochronnym PE który jest połączony z karoseria a przewodem neutralnym (pomiar wykonywany na gnieździe w przetwornicy) oraz to samo napięcie występuje pomiędzy przewodem PE a fazowym, pomiędzy przewodem neutralnym a fazowym występuje napięcie 230V. Po kontakcie z producentem przetwornicy odpowiedź - w tego typu przetwornicach jest to normalne. Według instrukcji do przetwornicy przy podłączeniu mam stosować się do norm oraz przepisów panujących w danym rejonie. Dokonaliśmy kilku testów przetwornicy- napięcie pozostaje takie samo kiedy podpięty jest odbiornik, przewód masowy (od strony akumulatora) jest połączony z przewodem ochronnym, żarówka wpięta pomiędzy przewód N oraz PE nie świeci się a napięcie spada do ok 12V AC, zwarcie N z PE przez wpięty szeregowo bezpiecznik nie powoduje spalenia bezpiecznika 315mA ( bezpiecznik aparatowy). I moje pytanie jest nastepujące : wraz z innymi elektrykami nie podbijamy pomiarów ze względu na napięcie pomiędzy N a PE, czy słusznie? Czy są może konkretne przepisy co do instalacji elektrycznych w pojazdach mechanicznych?
Zobacz szkolenie PROTON+ Profesjonalne protokołowanie. Szkolenie jest w formie materiału wideo pokazującego praktyczną pracę z programem. Cały materiał to około 3 godziny praktycznych ćwiczeń. zobacz i zapisz się teraz...
- ISE.pl/szkolenia
- Ekspert
- Rejestracja:sob kwie 03, 1999
- Lokalizacja: Kraków
Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.
0
Post
autor: Clarus »
"Pomiary należy wykonać zgodnie z arkuszem 6 normy PN-HD 60364 uwzględniając wszystkie środki ochrony, które zastosowano w pojeździe. Należy tylko pamiętać, zgodnie z arkuszem 717, że do zasilania z instalacji stałej nie należy używać połączenia typu TN-C-S, IP osprzętu ma być nie gorsze niż 44, wszystkie obwody zabezpieczone RCD, połączenia wyrównawcze obecne i sprawne, wszystkie żyły giętkie (linka), przekrój nie mniejszy niż 2,5mm², WTYK zasilający umieszczony na pojeździe na stałe (IP44)."
Nie jestem pewny czy znalazłem dobra normę? Czy o tej kolega miał na myśli?
W poprzednich przetwornicach takie zjawisko nie występowała, ale były to przetwornice innego producenta. A co do RCD w tym układzie, to go nie stety nie ma...
"Pomiary należy wykonać zgodnie z arkuszem 6 normy PN-HD 60364 uwzględniając wszystkie środki ochrony, które zastosowano w pojeździe. Należy tylko pamiętać, zgodnie z arkuszem 717, że do zasilania z instalacji stałej nie należy używać połączenia typu TN-C-S, IP osprzętu ma być nie gorsze niż 44, wszystkie obwody zabezpieczone RCD, połączenia wyrównawcze obecne i sprawne, wszystkie żyły giętkie (linka), przekrój nie mniejszy niż 2,5mm², WTYK zasilający umieszczony na pojeździe na stałe (IP44)."
Nie jestem pewny czy znalazłem dobra normę? Czy o tej kolega miał na myśli?
Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.
0
Post
autor: elmontjs »
Jest to bląd. Norma o której wyżej napisałem nakazuje stosowanie RCD w tego typu podłączeniu instalacji w pojeździe. Jeżeli dobrze odczytuje to, co wykonujecie to zgodnie z normą obowiązuje poniższy schemat połączeń:
Nie masz wymaganych uprawnień, aby zobaczyć pliki załączone do tego posta.
Człowiek uczy się całe życie i ...
Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.
0
Post
autor: Clarus »
Reasumując, poprawność wykonanych pomiarów dyskwalifikuje napięcie 110V pomiędzy przewodem N a PE, nie zastosowanie RCD, oraz z tego co widzę na schemacie błędne połączenie przewodów (na schemacie przewód PE oraz N są połączone i podłączone do karoserii/obudowy pojazdu przed RCD). Proszę o potwierdzenie mojej wersji.
Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.
0
Post
autor: Clarus »
Oraz jeszcze pytanie a zarazem prośba - skąd pochodzi ten schemat ? Książka, PDF ? Jeżeli PDF czy można by było udostępnić w całości (np. na maila)
Normy dotyczące instalacji 230V w pojazdach mechanjcznych.
0
Post
autor: Simcode »
Czyli przetwornice są szajsowate bo maja dużą upływność na obwodzie filtracyjnym. Producenci nie markowych przetwornic oszczędzają na dobrych układach filtracyjnych bo są drogie. W twoim przypadku nie możesz zrezygnować z RCD bo masz układ IT po przetwornicy i musisz mieć układ zabezpieczony o porażeń. Bo układ przy zwarciu pierwszym doziemnym nie wyłączy się.