Nowe wymogi przyłączania do sieci generatorów energii elektrycznej

Dyskusje o źródłach wytwarzających energię elektryczną poprzez przetwarzanie energii wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalnej, fal, prądów i pływów morskich, spadku rzek oraz energię pozyskiwaną z biomasy, biogazu itp.
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Awatar użytkownika
STANCA
Ekspert
Ekspert
Posty: 5810
Rejestracja: ndz lut 20, 2005 20:44
Lokalizacja: gmina Kobierzyce

Nowe wymogi przyłączania do sieci generatorów energii elektrycznej

0
Post autor: STANCA »

Dzisiaj jest ten chyba (nie)oczekiwany dzień.

Od dwóch lat wiadomo było, że po 27 kwietnia 2021 wejdzie nowy zapis dla sektora fotowoltaicznego. Czyli od dzisiaj falowniki przyłączane do sieci winny posiadać certyfikat NC RfG potwierdzający deklarowane przez producenta parametry, a nie jak dotychczas jedynie deklarację zgodności CE.
Jest to wynikiem ujednolicenia wymogów na rynku UE przed laty. U nas w kraju ze względu na okres przejściowy, który się dzisiaj skończył wprowadzone są nowe wymogi. Co będzie z instalacjami gotowymi do podłączenia do sieci? Wielu producentów falowników nie ma takich certyfikatów, które winna wystawić jednostka certyfikująca z zewnątrz wg normy

PN-EN 50549-1:2019-02 - wersja polska.
Wymagania dla instalacji wytwórczych przeznaczonych do równoległego przyłączania do publicznych sieci dystrybucyjnych -- Część 1: Przyłączanie do sieci dystrybucyjnej nN -- Instalacje wytwórcze aż do typu B włącznie

Na stronie PKN jest spora informacja dotycząca tej normy.

Jest tu problem, gdyż jak zwykle ktoś zaspał przez te dwa lata, proces certyfikacji też nie jest od ręki robiony, nie wszystko jest dopracowane, a instalacje są budowane. To wszystko też musi być dostosowane do warunków krajowych – prace trwają.