Pomiar rezystancji izolacji

Badania i pomiary urządzeń elektroenergetycznych
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
witek17
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 257
Rejestracja: śr mar 27, 2019 10:58

Pomiar rezystancji izolacji

0
Post autor: witek17 »

Wiele dyskusji prowadzi się na forach. Wiele stron internetowych posiada odnośniki do tego tematu. Wiele książek napisano. Wielu mądrych, ale także mondrych, wypowiada się w temacie.

Na pewnym, bardzo popularnym forum, pewien bardzo zasłużony dla forum :D stwierdził "Riso mierzymy po zwarciu między sobą przewodów czynnych - względem PE" (cytat niedosłowny, ale sens wypowiedzi tak). Dalej argumentował bezsens pełnych pomiarów Riso, mniej więcej w takim stylu "jak się L zewrze z N, albo L1 z L3, to eska zadziała i nic się nie stanie, więc po co mierzyć?". Uderzone powagą argumentu towarzystwo zamilkło :D
Jako niepomiarowiec, ale człowiek, w życiu którego logika panuje od przebudzenia do zaśnięcia, zapytowywuję:

1. Po co w ogóle przeprowadzać pomiary Riso, skoro w przypadku zwarcie L z PE, też zadziała eska, a na dodatek RCD? Wystarczy ustalić, czy N nie jest zwarty z PE, ale to z innego względu.

2. Podejście tego człowieka do tematu wystarcza w garażu Mnietka, albo w socjalnym mieszkaniu Ferdynanda Kiepskiego :D W firmie, szczególnie dużej, o skomplikowanym procesie produkcyjnym, gdzie "wypadnięcie" jednego urządzenia z pracy oznacza przestój całej fabryki, ale także w biurowcu, szpitalu, itd., takie podejście zahacza o partactwo. Po to robi się pomiary, by poinformować właściciela obiektu "masz pan problem, zrób coś pan z tym, bo będzie kiepsko". Jeżeli degradacja instalacji elektrycznej jest jeszcze na etapie pogorszenia stanu izolacji, to jest czas na reakcję i remont. Gdy już eska zadziała, 1200 ludzi idzie na postojowe.