Zwisy linii napowietrznej nN

Projektowanie, budowa i eksploatacja urządzeń, maszyn, sieci i instalacji elektroenergetycznych
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Piotr.Kaczmarzyk
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 5
Rejestracja: śr lis 03, 2021 1:47

Zwisy linii napowietrznej nN

0
Post autor: Piotr.Kaczmarzyk »

Jakie są wymagane maksymalne zwisy dla linii napowietrznej nN izolowanej i gołej? W albumach podawane są zazwyczaj wyliczenia ze zwisem 1,0m dla przęsła <35m, 1,5m dla przęsła 35-50m, itd. Ale czy jest to gdzieś jakoś unormowane?

Tu na forum przeczytałem post, w którym ktoś pisał o maksymalnym zwisie dla jakiegoś przykładowego gołego przewodu (0,9m), który był niższy od maksymalnego zwisu dla przewodu izolowanego (1,4m - co jest logiczne - żeby dyndające przewody się nie zetknęły).

Gdzieś indziej znalazłem normę N SEP-E-003, gdzie piszą o minimalnej odległości od ziemi. W normie 5100 też piszą o odległości od ziemi i przewodów od siebie - ale z tego nie wynikają zwisy.

A pytam dlatego, bo biorąc dane z albumów i mając np. przęsło 34m i przęsło 36m do jednego słupa nieprzelotowego wychodzą bardzo różne naciągi z każdej strony (a powinny być zbliżone). Jeśli zadam sobie taki sam zwis dla obu przęseł, to jestem w stanie ręcznie wyliczyć naciąg po obu stronach i wychodzi podobny. Ale jaki zwis w takim przypadku przyjąć? 1m? Czy 1,5m? Czy może zrobić jakąś interpolację? :)

Czy może mam dowolność wyboru zwisów, byleby zachować odpowiedni odstęp od ziemi? Ale jak wtedy jest z gołymi przewodami?

Piotr

Post Reklama Szkolenia PROTON+ » dostępny teraz

Zobacz szkolenie PROTON+ Profesjonalne protokołowanie. Szkolenie jest w formie materiału wideo pokazującego praktyczną pracę z programem. Cały materiał to około 3 godziny praktycznych ćwiczeń. zobacz i zapisz się teraz...