Wytrzymałość słupa - różne długości przęseł

Projektowanie, budowa i eksploatacja urządzeń, maszyn, sieci i instalacji elektroenergetycznych
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Piotr.Kaczmarzyk
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 5
Rejestracja: śr lis 03, 2021 1:47

Wytrzymałość słupa - różne długości przęseł

0
Post autor: Piotr.Kaczmarzyk »

Jeszcze jeden temat mi wpadł :)

Sprawdzam wytrzymałość słupów nN na podstawie danych istniejącej sieci. I są np. takie sytuacje, że jest słup narożny, z obu stron takie same przewody (np. AL 4x70 + 2x35), ale z jednej strony przęsło ma 32m, z drugiej 43m. Jak wezmę naciągi z tabeli w albumie dla przewodów gołych (albo nawet wyliczę te naciągi odpowiednim softem), to wychodzi mi z jednej strony coś koło 1600 daN, z drugiej 1000 daN, wypadkowa wychodzi mniej więcej 600 daN. A słup jest żelbetowy, bliźniaczy, wytrzymałość 454 daN. I jeszcze ustawiony tak, że ta siła nie działa równolegle do osi jego największej wytrzymałości. Jakim prawem to stoi? :) Co czwarty-piąty słup tak mi wychodzi.

Czy może w takich sytuacjach po stronie krótszego przęsła naciąga się przewody bardziej, niż podają w albumach, żeby wyrównać siły działające na słup? Albo np. dla całego segmentu między słupami krańcowymi czy odporowymi wybiera się największy naciąg (dla najdłuższego przęsła) i "jedzie" się takim samym naciągiem przez cały odcinek? Bo jeśli po drodze są np. słupy przelotowe, to tak należałoby na logikę zrobić, żeby zwis i odległość od ziemi były odpowiednie na najdłuższym przęśle (będą oczywiście mniejsze na krótszych przęsłach, bo przez słupy przelotowe siły się wyrównają).

No ale nawet w takim przypadku może dojść do sytuacji, że po dwóch stronach słupa jest różny naciąg (z jednej strony słupa seria przęseł po 30m, z drugiej strony - po 45m)...