Kiedy zmieniało się prawo/norma, że PEN ma mieć min 10mm2?

Regulacje prawne w odróżnieniu od wiedzy technicznej nie zawsze są logiczne. Dyskusja wątpliwości pozwala na poprawną ich interpretację
Regulamin forum
Na tym forum głos mogą zabierać tylko profesjonaliści! Zadeklaruj, że jesteś Elektrykiem dołączając do Grupy: Elektrycy lub przejdź na forum Nie jestem elektrykiem.
"Grupa Elektrycy" Forum "Nie jestem elektrykiem"
Awatar użytkownika
Luna.Vulpo
Elektryk zadeklarowany
Elektryk zadeklarowany
Posty: 283
Rejestracja: wt maja 18, 2021 22:51

Kiedy zmieniało się prawo/norma, że PEN ma mieć min 10mm2?

0
Post autor: Luna.Vulpo »

Taki trochę historyczny temat.

Czy ktoś pamięta lub wie gdzie można znaleźć, od kiedy zaczęto w prawie wymagać by PEN miał min. 10mm2 dla Cu i 16mm2 dla Al?

Post Reklama Szkolenia PROTON+ » dostępny teraz

Zobacz szkolenie PROTON+ Profesjonalne protokołowanie. Szkolenie jest w formie materiału wideo pokazującego praktyczną pracę z programem. Cały materiał to około 3 godziny praktycznych ćwiczeń. zobacz i zapisz się teraz...
ISE.pl/szkolenia
Ekspert
Ekspert
Rejestracja:sob kwie 03, 1999
Lokalizacja: Kraków
luka2nd
Elektryk Aktywny
Elektryk Aktywny
Posty: 787
Rejestracja: pt paź 12, 2012 16:53
Lokalizacja: Szczecin

Kiedy zmieniało się prawo/norma, że PEN ma mieć min 10mm2?

0
Post autor: luka2nd »

Nie wydaje mi się, by to wymaganie wynikało z prawa. Ono znajduje się w arkuszu 60364-5-54. Najwcześniejsza wersja jest chyba z 1999 roku, ale z tego co wiem, to wymyślono je dużo wcześniej. W jednym z artykułów dr Musiał wspomina o zerowaniu jako środku ochrony przed porażeniem. Debata nad tym środkiem ochrony trwała w Niemczech od 1958 roku, a przyjęto go do strosowania w 1973. Generalnie to dość ciekawy temat :)

[Link jest zablokowany dla Gości. Zaloguj się!]
Awatar użytkownika
Luna.Vulpo
Elektryk zadeklarowany
Elektryk zadeklarowany
Posty: 283
Rejestracja: wt maja 18, 2021 22:51

Kiedy zmieniało się prawo/norma, że PEN ma mieć min 10mm2?

0