Ładowarka samochodu elektrycznego błąd uziemienie
Regulamin forum
Jeżeli nie jesteś elektrykiem zadaj pytanie tutaj. Dyskusja na innych forach wymaga odpowiedniego przygotowania zawodowego. Zalecenie aby wezwać Elektryka z uprawnieniami zawsze wynika z troski o Twoje bezpieczeństwo. Jeżeli nie rozumiesz tego co robisz - nie ryzykuj życia!
Jeżeli nie jesteś elektrykiem zadaj pytanie tutaj. Dyskusja na innych forach wymaga odpowiedniego przygotowania zawodowego. Zalecenie aby wezwać Elektryka z uprawnieniami zawsze wynika z troski o Twoje bezpieczeństwo. Jeżeli nie rozumiesz tego co robisz - nie ryzykuj życia!
-
- Czytelnik
- Posty: 2
- Rejestracja: pn sty 10, 2022 22:51
Ładowarka samochodu elektrycznego błąd uziemienie
0
Post
autor: adam.sulewski »
Witam, mam prośbę o pomoc:
w jaki sposób można oszukać ładowarkę samochodu elektrycznego by w sytuacjach awaryjnych można było naładować samochód ze starej instalacji 220V bez uziemienia albo tylko ze zmostkowanym uziemieniem.
Ładowarka wykrywa od razu w takich instalacjach brak prawidłowego uziemienia, pokazuje błąd i nie ładuje.
Zrobiłem sobie przejściówkę z wyprowadzonym przewodem uziemienia i czasem można np o rurę podpiąć i uziemić i wtedy działa, ładowarka jest jednak na tyle wrażliwa jeżeli chodzi o zabezpieczenie prawidłowego uziemienia że nie każda rura biegnąca przez grunt jest OK
Nie zawsze jest możliwość uziemienia przy lądowaniu w różnych miejscach i chciałem zapytać czy jest jakiś sposób oszukania ładowarki - np zrobienia jakiegoś emulatora czy czegoś podobnego uziemienia między przewodem N a PE ?
Oczywiście zdaje sobie sprawę że uziemienie jest ważne, chodzi o sytuacje awaryjne nie regularne używanie.
w jaki sposób można oszukać ładowarkę samochodu elektrycznego by w sytuacjach awaryjnych można było naładować samochód ze starej instalacji 220V bez uziemienia albo tylko ze zmostkowanym uziemieniem.
Ładowarka wykrywa od razu w takich instalacjach brak prawidłowego uziemienia, pokazuje błąd i nie ładuje.
Zrobiłem sobie przejściówkę z wyprowadzonym przewodem uziemienia i czasem można np o rurę podpiąć i uziemić i wtedy działa, ładowarka jest jednak na tyle wrażliwa jeżeli chodzi o zabezpieczenie prawidłowego uziemienia że nie każda rura biegnąca przez grunt jest OK
Nie zawsze jest możliwość uziemienia przy lądowaniu w różnych miejscach i chciałem zapytać czy jest jakiś sposób oszukania ładowarki - np zrobienia jakiegoś emulatora czy czegoś podobnego uziemienia między przewodem N a PE ?
Oczywiście zdaje sobie sprawę że uziemienie jest ważne, chodzi o sytuacje awaryjne nie regularne używanie.
Zobacz szkolenie PROTON+ Profesjonalne protokołowanie. Szkolenie jest w formie materiału wideo pokazującego praktyczną pracę z programem. Cały materiał to około 3 godziny praktycznych ćwiczeń. zobacz i zapisz się teraz...
- ISE.pl/szkolenia
- Ekspert
- Rejestracja:sob kwie 03, 1999
- Lokalizacja: Kraków
- Luna.Vulpo
- Elektryk zadeklarowany
- Posty: 290
- Rejestracja: wt maja 18, 2021 22:51
Ładowarka samochodu elektrycznego błąd uziemienie
0
Post
autor: Luna.Vulpo »
dobra, dobra.adam.sulewski pisze: ↑pn sty 10, 2022 22:54 Oczywiście zdaje sobie sprawę że uziemienie jest ważne, chodzi o sytuacje awaryjne nie regularne używanie.
-
- Rozmówca
- Posty: 431
- Rejestracja: sob wrz 07, 2019 16:17
-
- Czytelnik
- Posty: 2
- Rejestracja: pn sty 10, 2022 22:51
- Luna.Vulpo
- Elektryk zadeklarowany
- Posty: 290
- Rejestracja: wt maja 18, 2021 22:51
Ładowarka samochodu elektrycznego błąd uziemienie
0
Post
autor: Luna.Vulpo »
Pamiętaj, że w ładowarkach są duże moce zatem wysoki i prąd i napięcie. Kombinowanie przy tym jest bardziej niebezpieczne niż świecenie ogniem zapalniczki/zapałki by zajrzeć do wlewu paliwa.
Jest jeszcze społeczny aspekt sprawy. Zastanów się jakie nastawienie społeczne będzie do samochodów elektrycznych jak cały Internet obiegła by wieść, że ładowarki zabijają.
Nawet jak wie, to nie powie. Mało kogo nie obejdzie, że ktoś korzystając z jego porady zginął albo go poraziło. A nawet jak sam masz dobre intencje i zachowasz najwyższą ostrożność to porada zostanie dostępna publicznie.
Pamiętaj, że w ładowarkach są duże moce zatem wysoki i prąd i napięcie. Kombinowanie przy tym jest bardziej niebezpieczne niż świecenie ogniem zapalniczki/zapałki by zajrzeć do wlewu paliwa.
Jest jeszcze społeczny aspekt sprawy. Zastanów się jakie nastawienie społeczne będzie do samochodów elektrycznych jak cały Internet obiegła by wieść, że ładowarki zabijają.
Re: Ładowarka samochodu elektrycznego błąd uziemienie
0
Post
autor: paul0 »
Zaproś elektryka i nie kombinuj.
Jeśli pracujesz w dużym zakładzie to elektryka znajdziesz w dziale utrzymania ruchu.
Dla ładowarki należy wykonać osobny obwód, zabezpieczony zgodnie z wiedza techniczną i zaleceniami producenta ładowarki. W dokumentacji ładowarki powinno być podane jakie maja być zabezpieczenia w tym obwodzie. (wielkość i typ zabezpieczenia, jego charakterystyka, jaki ma być wyłącznik różnicowy, są ładowarki które zabezpiecza się tylko wyłącznikiem nadmiarowym lub bezpiecznikami topikowymi, bez wyłącznika różnicowego - te ładowarki mają wbudowany w sobie wyłącznik różnicowy. W dokumentacji ładowarki jest to podane.)
Ładowarka małym prądem kontroluje ciągłość obwodu ochronnego, przepuszczając niewielki prąd w pętli N --- instalacja --- PE. W oprogramowaniu niektórych ładowarek idzie tę kontrolę wyłączyć, pod warunkiem ścisłego zastosowania się do instrukcji montażu ładowarki. Taka sytuacja występuje w sieci IT oraz w sieci TT w której jest duży spadek napięcia na przewodzie N - występuje napięcie pomiędzy przewodem N a przewodem PE i ładowarka to widzi jako nadmierną impedancję obwodu ochronnego. Nie wolno tego zabezpieczenia wyłączać w sieciach TN.
Samowolne wyłączanie kontroli obwodu ochronnego z powodu jego braku lub nadmiernej impedancji obwodu ochronnego jest niebezpieczne i może skutkować porażeniem prądem!
Elektryk który Ci to podłączy powinien Ci dać protokół z pomiarów: skuteczności ochrony przeciwporażeniowej, rezystancji izolacji. Jeśli ładowarka jest podłączona do układu sieci TT i jest wyłączona kontrola obwodu ochronnego z powodu np. istnienia napięcia pomiędzy przewodem N a przewodem PE to powinno to być odnotowane w protokole z pomiarów obwodu ładowarki.
W większości miast przedsiębiorstwa wodociągowe NIE WYRAŻAJĄ ZGODY na wykorzystywanie sieci wodociągowej jako naturalnego uziomu! W razie awarii wystarczy łącznik który nie zapewnia elektrycznego połączenia między rurami i uziomu nie ma. A obecnie często takie łączniki są używane przy naprawie sieci wodociągowych.
Przykład poniżej:
Jeśli pracujesz w dużym zakładzie to elektryka znajdziesz w dziale utrzymania ruchu.
Dla ładowarki należy wykonać osobny obwód, zabezpieczony zgodnie z wiedza techniczną i zaleceniami producenta ładowarki. W dokumentacji ładowarki powinno być podane jakie maja być zabezpieczenia w tym obwodzie. (wielkość i typ zabezpieczenia, jego charakterystyka, jaki ma być wyłącznik różnicowy, są ładowarki które zabezpiecza się tylko wyłącznikiem nadmiarowym lub bezpiecznikami topikowymi, bez wyłącznika różnicowego - te ładowarki mają wbudowany w sobie wyłącznik różnicowy. W dokumentacji ładowarki jest to podane.)
Ładowarka małym prądem kontroluje ciągłość obwodu ochronnego, przepuszczając niewielki prąd w pętli N --- instalacja --- PE. W oprogramowaniu niektórych ładowarek idzie tę kontrolę wyłączyć, pod warunkiem ścisłego zastosowania się do instrukcji montażu ładowarki. Taka sytuacja występuje w sieci IT oraz w sieci TT w której jest duży spadek napięcia na przewodzie N - występuje napięcie pomiędzy przewodem N a przewodem PE i ładowarka to widzi jako nadmierną impedancję obwodu ochronnego. Nie wolno tego zabezpieczenia wyłączać w sieciach TN.
Samowolne wyłączanie kontroli obwodu ochronnego z powodu jego braku lub nadmiernej impedancji obwodu ochronnego jest niebezpieczne i może skutkować porażeniem prądem!
Elektryk który Ci to podłączy powinien Ci dać protokół z pomiarów: skuteczności ochrony przeciwporażeniowej, rezystancji izolacji. Jeśli ładowarka jest podłączona do układu sieci TT i jest wyłączona kontrola obwodu ochronnego z powodu np. istnienia napięcia pomiędzy przewodem N a przewodem PE to powinno to być odnotowane w protokole z pomiarów obwodu ładowarki.
W większości miast przedsiębiorstwa wodociągowe NIE WYRAŻAJĄ ZGODY na wykorzystywanie sieci wodociągowej jako naturalnego uziomu! W razie awarii wystarczy łącznik który nie zapewnia elektrycznego połączenia między rurami i uziomu nie ma. A obecnie często takie łączniki są używane przy naprawie sieci wodociągowych.
Przykład poniżej: