Różnica w budowie silników indukcyjnych

Jeżeli nie jesteś elektrykiem zadaj pytanie tutaj. Dyskusja na innych forach wymaga odpowiedniego przygotowania zawodowego.
Regulamin forum
Jeżeli nie jesteś elektrykiem zadaj pytanie tutaj. Dyskusja na innych forach wymaga odpowiedniego przygotowania zawodowego. Zalecenie aby wezwać Elektryka z uprawnieniami zawsze wynika z troski o Twoje bezpieczeństwo. Jeżeli nie rozumiesz tego co robisz - nie ryzykuj życia!
pprocesor
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 3
Rejestracja: sob sty 07, 2023 8:40

Różnica w budowie silników indukcyjnych

0
Post autor: pprocesor »

Dzień dobry, nie jestem elektrykiem, coś wiem o silnikach indukcyjnych, ale mimo poszukiwań informacji na interesujące mnie pytanie (głównie w książkach, podręcznikach), nie znalazłam odpowiedzi.
Chciałabym dowiedzieć się, jaka jest różnica w budowie silnika indukcyjnego o napięciu znamionowym 230/400 V a silnikiem o napięciu 400/690V.
Czy Przystosowanie silnika do danej wartości napięcia jest związane z uzwojeniem stojana?
Tzn, z przekrojem przewodów uzwojeń stojana?
Czy jeśli te dwa silniki mają takie same moce znamionowe (0,55 kW), to na co wpływa wartość tego napięcia znamionowego?
Z tabliczki wynika, że silnik o napięciu 230/400 V ma większy prąd znamionowy, ale czy to wpłynie np. na jego moment obrotowy?

Post Reklama Szkolenia PROTON+ » dostępny teraz

Zobacz szkolenie PROTON+ Profesjonalne protokołowanie. Szkolenie jest w formie materiału wideo pokazującego praktyczną pracę z programem. Cały materiał to około 3 godziny praktycznych ćwiczeń. zobacz i zapisz się teraz...
ISE.pl/szkolenia
Ekspert
Ekspert
Rejestracja:sob kwie 03, 1999
Lokalizacja: Kraków
Awatar użytkownika
elmontjs
Ekspert
Ekspert
Posty: 2899
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Re: Różnica w budowie silników indukcyjnych

0
Post autor: elmontjs »

Jeżeli masz pojęcie o zależnościach prądu, napięcia, mocy, to ten wątek powinien ci wiele rozjaśnić:
viewtopic.php?t=14808
Człowiek uczy się całe życie i ...
pprocesor
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 3
Rejestracja: sob sty 07, 2023 8:40

Re: Różnica w budowie silników indukcyjnych

0
Post autor: pprocesor »

Dzień dobry, przeczytałam podany wątek - tam jest opisane wszystko to, co wiem. Wiem, ze silnik o napięciu 230/400 V mogę uruchomić tylko na gwieździe w sieci sieci trójfazowej w naszych warunkach. Wiem też, że rozruch za pomocą przełącznika gwiazda-trójkąt w naszych warunkach mogę wykonać tylko w silniku 400/690 (silnik 230/400 moze pracować tylko na gwieździe w naszej sieci trójfazowej, czyli takiej, w której napięcie międzyfazowe wynosi 400V) Wiem, ze napięcie znamionowe silnika indukcyjnego podane na tabliczce znamionowej to napiecie międzyfazowe itd. ... Chodzi tylko o fizyczne róznice w budowei obu silników. I jeśli ich moce znamionowe są jednakowe (Wiem, jak teoretycznie wyznaczyć moc znamionową silnika), to co je różni w jako napęd?
Awatar użytkownika
elmontjs
Ekspert
Ekspert
Posty: 2899
Rejestracja: pn maja 31, 2010 15:36
Lokalizacja: Trzebinia

Re: Różnica w budowie silników indukcyjnych

0
Post autor: elmontjs »

pprocesor pisze: ndz sty 08, 2023 22:32 Chodzi tylko o fizyczne róznice w budowei obu silników.
Stojan i wirnik są takie same, sposób nawinięcia cewek-taki sam, moce i momenty - takie same. Różnica jest w ilości zwoi i przekroju drutu nawojowego cewek silnika (wyższe napięcie = więcej zwoi cieńszym drutem).
Człowiek uczy się całe życie i ...
fliziarz
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 88
Rejestracja: śr kwie 07, 2010 7:36

Re: Różnica w budowie silników indukcyjnych

0
Post autor: fliziarz »

Silnik na napięcie 400V Δ może pracować zarówno w gwieździe jak i w trójkącie z tym iż przy pracy w gwieździe będzie miał mniejsza moc a więc i moment. W przypadku silnik indukcyjnego przy tym samym napięciu zasilania przy pracy w gwieździe prąd jest 3 razy mniejszy (niestety moment rozruchowy również) i ten fakt wykorzystuje się do łagodzenia prądów rozruchowych w układzie rozruchu gwiazda trójkąt.
Proszę sprawdzić tylko co jest napisane na tabliczce znamionowej bo nieraz praca przy 690V jest możliwa tylko przy konfiguracji w gwiazdę.
pprocesor
Rozmówca
Rozmówca
Posty: 3
Rejestracja: sob sty 07, 2023 8:40

Re: Różnica w budowie silników indukcyjnych

0
Post autor: pprocesor »

elmontjs pisze: ndz sty 08, 2023 23:09
pprocesor pisze: ndz sty 08, 2023 22:32 Chodzi tylko o fizyczne róznice w budowei obu silników.
Stojan i wirnik są takie same, sposób nawinięcia cewek-taki sam, moce i momenty - takie same. Różnica jest w ilości zwoi i przekroju drutu nawojowego cewek silnika (wyższe napięcie = więcej zwoi cieńszym drutem).
Własnie o to chodziło, bardzo dziękuję za odpowiedź!!
ODPOWIEDZ